عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيون الأقسام العامة > مواضيع عامة

مواضيع عامة مواضيع عامة, مقتطفات, معلومات عامه, مواضيع ليس لها قسم معين.

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 01-12-2009, 08:32 AM
 
Question مايحدث في غزة .. ليه ؟؟ و نعمل إيه ؟؟





السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..


تم تحديث الموضوع ليجاوب على تساؤلين :

1- و ما هو دورنا , نعمل إيه يعني ..

2- لماذا يحدث هذا في غزة ؟؟ و لم لا ينصرهم الله إلى الآن ؟؟

.
.
.


نعمل إيه ؟؟


طبعا كلنا هنسأل :

طيب نعمل إيه ؟؟ ما هم مش عاوزيننا نجاهد ..
و احنا عاوزين نجاهد و مش قادرين !!

أقول لك يا سيدي ,

انت تحب تجاهد قبل الظهر و لا بعده ؟؟

يعني تحب نصحّيك تجاهد من الفجر و لا نسيبك تاخد راحتك في النوم ؟؟


آه صحيح بالمناسبة ..

تحب ( هدوم الجهاد ) تكون على الموضة ؟؟
يعني (لو ويست) =(low waist) و كده ؟؟

و تحبي تلبسي ( بدي )=(body) و جينز ,
أو بدي على جيبة ضيقة في الجهاد و لا إيه بالظبط
؟؟

و بالنسبة للعصاير ..

علشان لما تعطش و انت بتجاهد ..

تحب بيبسي و لا فانتا ؟؟
و لا أقول لك .. سبرايت أحسن علشان ( تروي عطشك ) !!

و بالمرة تحب تجاهد كام مرة في اليوم ؟؟

و تحب تروح تجاهد و لا نجيبهم لك تجاهدهم لحد عندك ؟؟

طبعا مش فاهمني , صح ؟؟

أو فاهمني و بتستهبل ..


بصوا يا جماعة ..

طبعا باب الجهاد عندنا للأسف مقفول دلوقتي ..

و من الخطأ أن نقول : ليس لدينا إلا الدعاء فقط ..

لكن لدينا حاجات أخرى مع الدعاء , و جهاد آخر ,

جهاد النفس ,

طبعا هتسيب الكلام و تمشي ... أصله كلام قديم و مش سريع التنفيذ ,
احنا عاوزين نروح حالا نجاهد و ننصر إخواننا ..

طيب اصبر عليا بس ..

الواحد بيستغرب اللي مش بيقدر يقوم يصلي الفجر ده ,
عاوز يروح يجاهد بعد الظهر مثلا ؟؟
و لا الساعة 10 لما يصحى ؟؟


و اللي مش قادر يصلي خمس صلوات بس في المسجد ,
و بيكسل يروح الجامع ,
هيبقى قادر على الكرّ و الفرّ في الحرب ؟؟

زي ما بيقول بعض السلف :
(( من خان حي على الصلاة خان حي على الجهاد ))

يعني اللي مش هيقدر يجاهد في حالة السِلم , هيقدر يجاهد في الحرب ؟؟

و اللي عاوز يجاهد ده , أو عاوزة تجاهد ,
هيقدر يلبس مثلا لبس متوسخ أو على قده , و يزحف على التراب إزاي

و هو/هي مش قادر يمسك نفسه عن اللبس اللي على الموضة ..
و مش هقول لك سيبي البنطلون و البدي ,
لا سيبي الجيبة الضيقة و الإيشارب القصير ..

و اللي مش قادر يمسك نفسه عن النظر ,
أو سماع الأغاني

إزاي ربنا هينصرنا في الضراء ؟؟
و احنا مش عارفين ننتصر على نفسنا في السراء ؟؟

و كما يقول بعض السلف :
(( أتريد ان تُخرَق لك العوائد ، وأنت ما خرقت من نفسك العوائد !! ))

لما احنا عاوزين ربنا يفتح لنا باب الجهاد المقفول ده
و بعدين ينصرنا على عدو أقوى مننا في السلاح ,
و ده كله شبه مستحيل الآن ,
يعني لو حصل هيبقى معجزة - بمقاييس البشر- و خرق للعادة

و احنا مش عارفين نغير عاداتنا و سلوكياتنا و نترك مشتهياتنا و نغير نفسنا ؟؟

لما احنا مش عارفين نجاهد شيطاننا و نفسنا هنا , يبقى هنعرف نجاهده هناك ؟؟

أنا مش بقول الكلام ده لواحد في غزة مثلا مش عارف يظبط نفسه في الحاجات دي ما يجاهدش ,
لأ , لأنه في الحرب و قد فُرضت عليه ..

أنا بقول ده لينا طالما ليس هناك حرب هنا ,
فلتكن حربنا مع أنفسنا أولا ,,


و أنا مش بقول الكلام ده و أنا في حلٍ منه ..
الكلام موجه لي قبلكم ..


نربي أنفسنا , و نربي جيل محترم قادر على النصر ,
ينصر الله في نفسه أولاً كي ينصره الله على غيره ..

حتى لو مش احنا الجيل اللي هينتصر ,
نبقى احنا اللي نربي الجيل اللي هينتصر ,

أو على الأقل نبقى ( أنصاف منتصرين ) ,
و الجيل اللي بعدنا يبقى ( منتصر كامل ) !!!


عارفين قوله تعالى في اليهود :

{قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ}

ذكر البغوي في تفسيره للآية :
" ومات في التيه كل من دخلها ممن جاوز عشرين سنة غير يوشع وكالب,
و لم يدخل أريحاء أحد ممن قالوا إنا لن ندخلها أبدا ,
فلما هلكوا و انقضت الأربعون سنة,
و نشأت النواشئ من ذراريهم ساروا إلى حرب الجبارين. "

و كنت سمعت لبعض الشيوخ -على ما أذكر إنه الشيخ أبو إسحاق الحويني - إن فترة 40 سنة دي , هي الفترة اللازمة لفناء جيل و لنشوء جيل جديد خالٍ من الضعف و الانهزام و التخاذل و كل العلل اللي كانت في الجيل السابق ..


فما تستعجلوش أبدا ,
اللي صَبّرنا
60 سنة على احتلالهم للقدس ,
يصبرنا كمان
10 سنين , بس نكون بقينا جيل يستحق النصر بجد إن شاء الله




__________________

............
>> تظبيط <<
:77::77::77:
........
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 01-12-2009, 08:33 AM
 
رد: مايحدث في غزة .. ليه ؟؟ و نعمل إيه ؟؟



نيجي بقى للنقطة التانية ..

متهيأ لي أن الكثير يتساءلون هذه الأيام :

ألسنا على الحق ؟؟ أوليس اليهود على الباطل ؟؟

طيب ليه ربنا سايبهم يقتلونا ؟؟

ليه ربنا سايبهم يقتلوا الأطفال اللي مالهمش ذنب ؟؟


ليييييييييييييه ؟؟



أنقل لكم هذا الكلام من كلام ابن الجوزي في صيد الخاطر :



ليس في التكاليف أصعب من الصبر على القضاء ،
و لا فيه أفضل من الرضى به .


فمن ذلك أنك إذا رأيت مغموراً بالدنيا قد سالت له أوديتها حتى لا يدري ما يصنع بالمال ،

ثم يرى خلقاً من أهل الدين ، و طلاب العلم ، مغمورين بالفقر و البلاء ،
مقهورين تحت ولاية ذلك الظالم .

فحينئذ يجد الشيطان طريقاً للوسواس ، و يبتدئ بالقدح في حكمة القدر .

فيحتاج المؤمن إلى الصبر على ما يلقى من الضر في الدنيا ، و على جدال إبليس في ذلك .

و كذلك في تسليط الكفار على المسلمين،
و الفساق على أهل الدين .

و أبلغ من هذا إيلام الحيوان ،
و تعذيب الأطفال،

ففي مثل هذه المواطن يتمحض الإيمان و مما يقوي الصبر على الحالتين النقل و العقل .

أما النقل فالقرآن و السُنّة ،

أما القرآن فمنقسم إلى قسمين :

أحدهما : بيان سبب إعطاء الكافر و العاصي ،
فمن ذلك قوله تعالى : ( إنما نملي لهم ليزدادوا إثماً ) .
( و لولا أن يكون الناس أمة واحدة لجعلنا لمن يكفر بالرحمن لبيوتهم سقفاً من فضة ).
( و إذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها ) .
و في القرآن من هذا كثير .


و القسم الثاني : ابتلاء المؤمن بما يلقى
كقوله تعالى : ( أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم ).
( أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء و الضراء و زلزلوا ) .
( أم حسبتم أن تُتركوا و لمّا يعلم الله الذين جاهدوا منكم ).
و في القرآن من هذا كثير .



و أما السُنّة فمنقسمة إلى قولٍ و حال .

أما الحال : فإنه صلى الله عليه و سلم كان يتقلب على رمال حصير تؤثر في جنبه ،
فبكى عمر رضي الله عنه , و قال : كسرى و قيصر في الحرير و الديباج ،
فقال له صلى الله عليه و سلم : " أفي شك أنت يا عمر ؟ ألا ترضى أن تكون لنا الآخرة و لهم الدنيا " .

أما القول فقوله عليه الصلاة و السلام : "
لو أن الدنيا تساوي عند الله جناح بعوضة ما سقى كافراً منها شربة ماء " .


و أما العقل : فإنه يقوِّي عساكر الصبر بجنودٍ منها :
أن يقول : قد ثبت عندي الأدلة القاطعة على حكمة المُقدِّر . .
فلا أترك الأصل الثابت لما يظنه الجاهل خللا .


و منها أن يقول :

أليس قد ثبت أن الحق سبحانه مالك ،
و للمالك أن يتصرف كيف يشاء ؟
أليس قد ثبت أنه حكيم و الحكيم لا يعبث ؟

وأنا أعلم أن في نفسك من هذه الكلمة شيئاً ،
فإنه قد سمعنا عن جالينوس أنه قال : ما أدري ؟ أحكيم هو أم لا .

و السبب في قوله هذا ، أنه رأى نقضاً بعد إحكام ،
فقاس الحال على أحوال الخلق ،
و هو أن من بنى ثم نقض لا لمعنىً فليس بحكيم .

و جوابه أن يُقال :
بماذا بان لك أن النقص
-من استشهاد الأطفال و المدنيين و العجائز و غيرها - ليس بحكمة ؟

أليس بعقلك الذي وهبه الصانع لك ؟

و كيف يهب لك الذهن الكامل و يفوت هو الكمال ؟
-يعني ما تفكرش إنك وصلت بعقلك لنتيجة مفادها أن ما يحدث هذا شر و ليس لحكمة ,
لأن عقلك اللي وصل بيك للنتيجة دي هو من عند الله عز و جل ,
فإزاي ربنا يعطيك العقل اللي تعرف بيه الخير من الشر , و يفوت عز و جل فعل الخير , ؟؟
يعني أكيد الشر اللي انت شايفه ليه حكمة من وراه , و ليه عاقبة حسنة -

و هذه هي المحنة التي جرت لإبليس .
فإنه أخذ يعيب الحكمة بعقله ،
فلو تفكر على أنواهب العقل أعلى من العقل،

و أن حكمته أوْفَى من كل حكيم ،
لأنه بحكمته التامة أنشأ العقول .

فهذا إذا تأمله المرء زال عنه الشك .

و قد أشار سبحانه إلى نحو هذا في قوله تعالى : (
أم له البنات و لكم البنون ).
أي أَجَعَل لنفسه الناقصات و أعطاكم الكاملين ؟

فلم يبق إلا أن نضيف العجز عن فهم ما يجري إلى أنفسنا .

و نقول هذا فعل عالمٍ حكيمٍ و لكن ما يَبِينُ لنا معناه .

فما المانع أن يكون فِعْل الحق سبحانه له باطنٌ لا نعلمه ؟

و لو لم يكن في الابتلاء بما تنكره الطباع إلا أن يقصد إذعان العقل و تسليمه لكفي .

.
.
.
.
.

و أزيدها بسطاً فأقول :

أترى إذا أُريد اتخاذ شهداء ،

فكيف لا يخلق أقوام يبسطون أيديهم لقتل المؤمنين ،

أفيجوز أن يفتك بعمر إلا مثل أبي لؤلؤة ؟
و بعليّ مثل ابن ملجم ؟؟
أفيصح أن يقتل يحيى بن زكريا إلا جبار كافر ؟

-يعني كمثال على اللي ذكره , لو ربنا عاوز يدخل ناس الجنة و يخليهم شهداء ,
مش لازم يخلق ليهم شر , و ناس شرانيين تقتلهم ؟؟
مع إن ظاهر القتل إنه شر , لكن العاقبة منه و هي الشهادة هي خير -

و لو أن عين الفهم زال عنها غشاء العشا ،
لرأيت المسبب لا الأسباب ،
و المُقَدِّر لا الأقدار ،

فصبرت على بلائه إيثاراً لما يريد ،
و من ههنا ينشأ الرضى .

.........

ابن الجوزي - صيد الخاطر .. بتصرف

....






و ربنا ينصر المسلمين في غزة و في كل مكان ..

و لا تنسونا من دعوة صالحة ..
أن ييسر الله لي أمري
و أن يجعل أمري لي كله خير
آآآمين و و لكم و لجميع المسلمين


..


__________________

............
>> تظبيط <<
:77::77::77:
........
رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
سؤال نود أن يجيب عليه كل واحد منا-"هل لنا قلوب "؟!! .. تجاه مايحدث لإخوتنا فى غزة fares alsunna حوارات و نقاشات جاده 12 12-29-2008 02:16 PM
15سؤال محرجه لايجيب عليهع الا الشجعان؟فهل انت شجاع! ام وثاق مواضيع عامة 13 12-15-2007 02:15 AM
شخص لن أنساه ماحييت آل الشيخ قصص قصيرة 6 10-09-2007 11:42 AM
تعرف على كل مايحدث بجهازك بواسطه ::العين الذهبيه:: + شرح فراس الحلو أرشيف المواضيع الغير مكتمله او المكرره او المنقوله و المخالفه 94 08-31-2007 02:39 AM


الساعة الآن 01:10 PM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.

شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011