عيون العرب - ملتقى العالم العربي

عيون العرب - ملتقى العالم العربي (https://www.3rbseyes.com/)
-   روايات كاملة / روايات مكتملة مميزة (https://www.3rbseyes.com/forum171/)
-   -   روايتى الاولى انا فتاة اكره الرجال ولكن (https://www.3rbseyes.com/t423156.html)

كتبت همى بدمى 09-16-2013 04:13 PM

روايتى الاولى انا فتاة اكره الرجال ولكن
 
هيدى روايتى الاولى انا هلا بعرضها فى منتدى اخر بس مش شايفة اى تفاعل فاتمنى انى القى هون تفاعل وباذن الله تعجبكم


احم احم اخباركم اتمنى تكونوا بخير


مانى شاطرة كتير فى كتر الكلام بس هيدى روايتى الاول واتمنى تنال على اعجباكم وماراح اطول عليكم

هى كامله بقلمى البارات راح يكون غالبا كل يوم القصة مانها طويلة وايد

play

وهنزل هلا البارات الاول



........: ياترى هيتقبلونى شكلهم اية اوف هتعب نفسى لية فى التفكير ادينى هشوفهم <<<< فى نفسها

........: لا تقلقى ياسما ماراح ياكلوكى ...... اممم ممكن سوال .

سما : اتفضل ماجد .

ماجد : لية حاطة عدسات هيك بتضرى نفسك .

سما ببرود : هيدى عيونى .

ماجد مشالله تعرفى تجبهى كتير امى العود <<< الام العود هى الجدة الكبرى .

نروح لمكان تانى
.......: اتاخروا وايد يابا .

الجد : لا متاخروش ولا حاجة اقعد يابو فهد دلوق يجوا .

...... بهمس : انشالله ماجهيوا ما بقى الة بنت السورية الى نستقبلها .

الجد : بتقولى حاجة يام مرام .

ام مرام : لا يابا بقول يجوا بالسلامة انشالله.

ماجد : السلام عليكم .

الجميع : وعليكم السلام .

ماجد : سما ادخلى مافى حدا غريب .

سما لما دخلت كانت اية فى الجمال <<<<< راح اوصفلكم واعرفكم على الشخصيات مع الصور التوضيحية لكن بعد البارات الاول .

ماجد : هيدى عمتك ام مرام .

ام مرام بدون نفس : نورتى .

سما ببرود : اهلين يام مرام .

ام مرام : عمتك ام مرام .

سما : ماحدا عمى .

ماجد يلطف الجو : وهدا جدك .

الجد بفرح : اهلين يابنتى اخبارك .

سما حبيت راسه : اهلين جدى .

ماجد : سما دى مرام بنت عمتك .

مرام : كنتى روحتى ورا امك كان احسن من خشتك دى<<<< خشتك يعنى زى ماتقولى كدا شوفتك .

الجد : مرام احترمى بنت خالك ولو مش عاجبك المكان اطلع لغرفتك .

سما ببرود : ومين تانى ياماجد .

ماجد : دة فارس ودى اختة لين ولاد عمك ابو فارس الله يرحمه .

لين : نورتى ياقلبى .

سما ببتسامة تجنن وبانت الغمازات الى فى وخدودها : بنورك ياحبيبتى .

ام مرام بهمس : حبك عقرب ياشيخه .

سما سمعتها ولكن طنشت : اهلين فارس .

فارس : اهلا فيكى نورتى البيت واصحابه .

ماجد بتررد : ودة ابوكى .

سما ببرود تام : فين غرفتى .

لين : تعالى بعرفك علي البيت واهل البيت بالمرة .

stop

هلا بنزل التعريف بالشخصيات واوصافهم واحاول انزل صور توضيحيه ليهم


رجاء ابغى تفاعل مو مشاهدة وحسب .



الواجب

هو سوال واحد ايه رائيكم فى البارات الاول وايه الى ماعجبكم ؟ <<<< شوفتوا كيف انا كتير طيوبه


انتظرونى

كتبت همى بدمى 09-16-2013 04:14 PM

احم احم التعريفات


سما : بطلت القصة فتاه والدتها توفت منذ وقت قصير والديها منفصلين من زمن والدها تزوج ولدية ولدان سما تكرة الولاد لان امها لم تكن تقدر على ان تنجب مرة اخرى مما اطر الوالد الى ان يتزوج والام رفضت ان تكون لرجل وليها شريكه فية امممم هلا هيدى مو موضعنا سما قررت انها لزم تعلم الناس درس وتتغلب على اى حدا واجتهدت فى الدراسة وتخرجت من الجامعة بمعدل امتياز وجاتلها بعثة ولكن مرض امها اطرها ان تبقى بجوارها واطرت الى ان تعيش مع والدها لان اهل امها رفضوها عمرها حوالى 24 سنة



الوصف

سما فتاة جميلة بمعنى الكلمة جمالها لا يعقل عيونها لون البحر وشعرها اسود لاخر دهرها طالعه للجدة وخصوصا ان امها سورية فجمالها لا يعقل عنها غمزتين فى خديها وباردة برود الثلج من سعت مامها توفت الله يرحمها .


ابو فهد : هو ابو سما رجال عصبى بيحب عيالة كلهم فرح جدا لما عرف ان بنتة هتعيش معاه طلق ام سما من 22 سنة لما كان عمر سما سنتين عندة فهد وفيصل تؤام .

ام فهد : امراة طيبة تحب عيالها كتير كان نفسها سما تعيش معاها من زمان عندها فهد وفيصل 4 سنين


ام مرام : عمة سما بتحب الفلوس زى عنيها زوجها اتوفى وعايشة فى بيت الجد مع بنتها بتتمنى طلال لبنتها علشان فلوسة بتكرة ام فهد وسما مش بطيقهم لله . <<< الله يهديها

مرام : بنت كتير مغرورة وشايفه حالها بتكرة سما لانها احلى منها منزوع منها الحيا سوا فى الكلام او فى اللبس عيونها بنى فاتح شعرها بنى لنص دهرها شوي سمر ومو بدينة وايد .

الجد : عنده 3 اولاد وام مرام عنده ابو طلال ولده الكبير وعندة ابو فارس وابو فهد اصغر واحد وام مرام .

ابو طلال : عندة كتير خير توفى من كام سنة ولدة طلال هو الى ماسك الشغل هلا ومش بيشوفهوا كتير <<< بعرف عاوزين تعرفوا مين طلال خليكم على ناركم .

ابو فارس : توفى هو ومراتة فى حادث وعندة فارس ولين وعنده شركة كبيرة بيديرها ولده الكبير .

فارس : ولد كتير جنان خفيف دم يحب الضحك وبيعتبر سما زى اختة لين عيونه خصر على ام لانها مش مصرية كانت
وشعرة اصفر طالع جنان بالفعل 26 سنة عازب .

لين : بنت جنان زى فارس بالظبظ الفرق انها عندها غمازة فى خدها اليمين بتكرة مرام من القلب عيونها خضر زى اخوها شعرها اسود لاخر دهرها .<<<<< ممنوع عنده قص الشعر.


طلال : شخصية مجهولة لهلا .

اتمنى اشوف تفاعل بجد لانى بتعب فى الكتابة واتمنى يكون فى تشجيع علشان استمر ورجاء عدم المشاهدة فقط .

لو لقيت ردود قبل ما قفل راح انزل كمان بارات .

ولا تنسوا الواجب

ما رائيكم فى الرواية عجبتكم ولا لا واية الى ما عجبكم فيها ؟؟؟ بتقبل جميع التعلقات بصدر رحب بس من دون تجريح



باتمنى اشوف تفاعل لهلا وانشالله لو لقيت تفاعل هنزل بكرا الباقى

كتبت همى بدمى 09-16-2013 06:33 PM

اهئ اهئ يعنى ولا رد ومشالله المشاهدة يعنى طيب الرواية وحشة ولا اسلوبى الوحش ولا اية النظام

وَتـد 09-16-2013 06:44 PM

حجز 11111

كتبت همى بدمى 09-16-2013 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره (المشاركة 6622018)
حجز 11111



نورتى اختى بجد فرحتينى سرنى مشاركتك :okiko::okiko:

وَتـد 09-16-2013 07:02 PM

ياااسلاااام أنا اولا رد

حبيبتي القصه في قمة الروعه
ابدعتي
كملي
ارسلي رابط البارت القادم
واعتبريني من موتابعينك ^_<

كتبت همى بدمى 09-16-2013 08:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره (المشاركة 6622092)
ياااسلاااام أنا اولا رد

حبيبتي القصه في قمة الروعه
ابدعتي
كملي
ارسلي رابط البارت القادم
واعتبريني من موتابعينك ^_<



ثانكس اليك اختى بجد انا كنت هحبط لو ملقتش تفاعل زى المنتدى التانى بس بجد شكرا اليكم

كتبت همى بدمى 09-16-2013 08:37 PM

البارات الثانى


تذكير بسيط :

سما اتعرفت على كل ما فى البيت عدا ...........<<<< اكيد تعرفوا

وطلبت من ماجد ان يوديها غرفتها ويعرفها على البيت

بوريكم شكل البيت عامتا يغلب علية الشكل الكلاسيك وهو كتير كبير خاصا ان الجد كتير غنى بعرفكم على كل غرف ابطالنا


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/172534989.jpg




دى كانت غرفة سما



http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/958832208.jpg



غرفة التؤام فهد وفيصل



http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/721409002.jpg



دى غرفة ام مرام


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/782562946.jpg




دى كانت غرفة الجد بما انة كبير فى السن فغرفتة تطل على المناظر الى فى الحديقة علشان الراحة النفسية



http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/782731250.jpg



غرفة ابو فهد وام فهد <<<< ام فهد مكانت فى البيت وقت وصلوا سما كانت عند امها العود وصلت بعد وصل سما بوقت



http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/788920927.jpg



دى غرفة لين


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/113258526.jpg




دى غرفة مرام




http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/704777321.jpg



دى غرفة طلال

http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/919578488.jpg



دى كانت الغرف تعريف بسيط للبيت البيت مكون من دورين عبارة الغرف عن اجنحة يعنى غرفة بحمام وصالة ومطبخ تحضيرى

الدور الاول بيكون صالة واسعة مع غرف استقبال وغرفة معيشة <<< راح اوضحلكم الشكل بالصور
هعرفكم على الدور الاول

هيدى الصالة الى استقبلوا فيها سما


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/127007414.jpg


وعلى يمينها يوجد غرفة الطعام


هيدى شكلها


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/513577148.jpg



وعلى يمين غرفة الطعام يوجد غرفة معيشة


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/431123338.jpg



وعلى شمال الصالة يوجد غرف استقبال الضيوف وهى عبارة عن ثلاث غرف ما بعرف اذا وصلك الشكل بس البيت كامل عبار على شكل دوار وهو كتير كبير


هيدى الغرفة الاستقبال الاولى

http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/820608677.jpg


وهيدى التانية


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/884760533.jpg




وهيدى الاخيرة


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/175421898.jpg




بعرف طولت كتير فى التوضيح بس حبيت توضح الصورة اكتر


الدور التانى فية غرف النوم وصالة سينما



http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/419431442.jpg



ودة شكل البيت من الخارج


http://www11.0zz0.com/2013/09/16/17/698900796.jpg




اوف اخيرا خلصت واتمنى يكون وصل التوضيح


ترتيب الغرف

غرفة الجد بجوارها غرفة سما بجوارها غرفة لين وبعدها فى صالة كتير واسعة فارس ومرام وطلال بس بترتيب البيت يعنى على حسب شكله



















البارات الثانى


بعد ماوصلت سما لغرفتها وشافتها

سما : اوف اخيرا وصلت مش وحشين اوى ناس ابويا بس العمه كتير غليظة اوف ما على بيها هلا باخد شاور وارتاح شوى وهيا ماشية شافت صورة امها مسكتها وقاعدة على السرير

سما : اشتقتلك وايد ياماما ياترى بتسمعينى هلا ولا لا الله يرحمك اخوانك ما رضيوا ياخدونى عندها وهلا انا مطرة انى ابقى هون بس ولا يهمك ولله اوريهم العذاب هلا هروح اخد الشور بتاعى واجيلك تانى وباسة الصورة وراحت تاخد شاور

نروح لمكان عمرنا ماشوفناه الشركة

...............: اهلين يابو فهد اخبارك .

ابو فهد : مش هتبطل تقولى يابو فهد دنا عمك ياطلال ولا عاوز تكبرنى .

طلال : لالا حشالله اخبارك ياعمى واخبار الى عندك .

ابو فهد : انا الحمدلله وكلنا بخير وجدك مصمم انك لزم تيجى اليوم للعشا .

طلال : صدقنى ياعمى الشغل واخد وقت كبير بس احاول ولا يهمك كام جدى عندى .

ابو فهد : طيب اسيبك دلوق علشان تشوف شغلك مع السلامه .

طلال : فى امان الله ياعمى .


stop
طلال : شاب جميل فقد والدة منذ فترة من الزمن وتولى مسولية الشركة والده واعمال الجد الجد كتير بيحبة ومايرفضلة طلب فارس ولد عمة صديقة العزيز هو بسام سوف نتعرف علية لاحقا ما عندة كتير وقت ليشوف اهلة بيحب امة وهلا هما عايشين فى بيت الجد مش بيحب دلع البنات وخاصا من مرام بنت عمتة ومش بيحمل اى مشاعر اتجاة امة لانها تركتة وهو صغير وسافرت بلادها

وصفة عيونة زرق غامق شعرة بنى غامق ابيض معضل بيهتم بنفسة لدرجة كبيرة اتمنى تكون هيك المعلومات كافية


عند الجد والاهل


الجد : ها ياماجد وريتك سما فين غرفتها .

ماجد : اه الحمدلله ياجدى بس غريبة لية سما عاملت ابوها هيك .

الجد بتنهيدة وهم : ابو فهد اتزوج امها عن حب وكان عندها مشاكل فى القلب ولما ولدت سما قالها الدكتور ما تقدر تخلف تانى وابنى كان نفسة يجيلة عيل وقالة هتزوج وهى اعترضت وراح اتزوج ام فهد وهى سابت البيت ما كانت تبغى حدا يشاركها فيه .

ماجد : وتفتكر هتتغير معاملتها .

ابو فهد : السلام عليكم .

الجد : اهلين يابنى ها اخبار الشغل وكلمت طلال ولا لسة .

ابو فهد بتعب : اه الحمدلله كله تمام وهو انشالله جاي اليوم .

مرام بلقافة : يعنى طلال حبيبى جاى عن ازنكم علشان اتجهز مامى اروح للكوافير ولا انا كدا حلوة .

ام مرام بكبر : لا ياحبيبتى انتى كدا قمر .

فى غرفة سما
صحيت على صوت دق الباب قامت تفتح لقيت ............


الواجب
رجا الى يشاهد وبس بلاش من فضلكم تفاعل وارجوا عمل الواجب والة هيكون فى عقاب <<<< بمزح

اهم سوال

اية رائيكم فى الرواية واية نقدكم ؟؟

مين الى دق الباب ؟؟

هل تعتقدون ستتغير سما ام لا ؟؟

اية اكتر شخصية عجبتكم والى ما عجبتكم ؟؟

بس شوفتوا انا كريمة ازاى

ولو لقيت تفاعل سوف اكمل <<<< يارب يكون فى تشجيع وحماس وتفاعل

كتبت همى بدمى 09-17-2013 03:04 PM

اية ياجماعة مش عاوزين البارات القادم

الورده السمراء 09-17-2013 04:18 PM

صراحه الروايه جميه جدا بس عندى انتقاض بس ما تزعلى.....
روايتك جميله وكل حاجه بس حاولى تتطولى البارت شويه
وحاولى تخلى البارت فيه شويه اثاره لان الطبعه الاولى بتحدد باقي القصه
بس صراحه البارتين ولا اروع بتمنى انك تكملى وانا من متابعينك واتمنى ترسلسلى رابط القصه
اه وكمان معلومه لكل اصدقاءك ابعتى ليهم البارت عشان يكون ليكى متابعين اكتر مش بس الاصدقاء عندك الناس الى في المنتدى كتييير
والواقتى الhome work
اية رائيكم فى الرواية واية نقدكم ؟؟
انا اديته فووووق
مين الى دق الباب ؟؟

ممكن مرام

هل تعتقدون ستتغير سما ام لا ؟؟

لو حاول ابوها التقرب لها اكيد هتتغير

اية اكتر شخصية عجبتكم والى ما عجبتكم ؟؟
الكل عجبنى بس اكيد مرام وامها وابوها لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لالالالالالالالا والف لالالالالالالالالالالالالالالالا
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
سوري طولت

كتبت همى بدمى 09-17-2013 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الورده السمراء (المشاركة 6624259)
صراحه الروايه جميه جدا بس عندى انتقاض بس ما تزعلى.....
روايتك جميله وكل حاجه بس حاولى تتطولى البارت شويه
وحاولى تخلى البارت فيه شويه اثاره لان الطبعه الاولى بتحدد باقي القصه
بس صراحه البارتين ولا اروع بتمنى انك تكملى وانا من متابعينك واتمنى ترسلسلى رابط القصه
اه وكمان معلومه لكل اصدقاءك ابعتى ليهم البارت عشان يكون ليكى متابعين اكتر مش بس الاصدقاء عندك الناس الى في المنتدى كتييير
والواقتى الhome work
اية رائيكم فى الرواية واية نقدكم ؟؟
انا اديته فووووق
مين الى دق الباب ؟؟

ممكن مرام

هل تعتقدون ستتغير سما ام لا ؟؟

لو حاول ابوها التقرب لها اكيد هتتغير

اية اكتر شخصية عجبتكم والى ما عجبتكم ؟؟
الكل عجبنى بس اكيد مرام وامها وابوها لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لالالالالالالالا والف لالالالالالالالالالالالالالالالا
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
سوري طولت


ولا يهمك اختى بس زى ماتقولى ما بعرف كتير فى المنتديات بس انشالله بطول فى البارات

كتبت همى بدمى 09-17-2013 08:05 PM

احم احم البارات الثانى تابع

تذكير بسيط: الجد وابو فهد جمعوا لعيلة على العشا

لاحظت انى ما عرفت ماجد : هو عم سما عمرة 25 سنة درس هو وطلال برة ولسة الى راجعين من سنة شبة سما شوى عيونة زرق فاتح وشعرة بنى غامق وشوى اسمر اعزب

نبدا

عند سما

صحيت سما على صوت دق الباب وكان ......

سما : اهلين لين فى شى

لين : اى جدى بيقولك انزلى للعشا .

سما : حسنا ثانكس اليك وقفلت الباب


على العشا

نشوف الاول شنو لبسين الابطال


سما


http://www14.0zz0.com/2013/09/17/16/450980620.jpg


لين


http://www14.0zz0.com/2013/09/17/16/451426051.jpg



مرام

http://www14.0zz0.com/2013/09/17/16/148566173.jpg



اما ام فهد

عباية بلون الذهب فخمة وعليها شغل حلو


ام مرام

عباية بلون العناب <<<< بموت فى لون العناب


الشباب

طلال


http://www14.0zz0.com/2013/09/17/17/657822891.jpg


فارس


http://www14.0zz0.com/2013/09/17/17/797624680.jpg






فهد وفيصل

سورى مالقيت صور ليهم بس كانوا شبة بعض تيشرت ابيض علية صورة مكى وبنطلون للركبة لونة اسود وكانوا قمررررر




على العشا

نزلت سما لقيت الكل قاعدين

سما : مساء الخير

الجميع : مساء النور

الجد : تعالى هنا يابنتى

سما : لاحظت عدد من الافراد ماشفتهمش قبل

الاول وصف كيف القاعدة

اممم الجد على راس الطاولة بجاورة على اليمين سما وبعدها لين وبعدها ابو فهد وام فهد وفهد وفيصل على الناحية التانية فى ماجد وفارس وطلال وبعدهم ام مرام ومرام


سما بهمس : مين دول

لين بهمس : بصى دة الى جنب اخوى طلال دة درس برة وتقريبا فى عمر اخويا ونص بنات العيلة خافقين علية

سما بهمس : بصراحة ليهم حق شوفى مرام كيف راح تاكلة بعيونها

لين بهمس : اوعى تقولى اعجاب تراه ما يعطى وجة لحدا

سما بهمس : اكيد لا طيب ودول اخوانى

لين بهمس : اها دول توام وماحدا يعرف يفرق بينهم

سما بهمس : مشالله ماعرف انى عندى اخوات توام

لين بهمس : بس تقريبا الى على الاول فهد والتانى فيصل

ام مرام : ممنوع الكلام على الاكل يابنات

سما ببرود : كبير الناس مدام ماتكلم انتى يام مرام مالك حق تتكلمى وبعدين مشالله على ودانك لحقتى سمعتنى شنو كنا بنتكلم

ام مرام : ليكى حق بس مش هرد عليكى

مرام : سيبك منها يامامى دى ما تتردش عليها

ام مرام : الة قوليلى ياسما شنو واخدة دراسة

سما : انا مخلصة طب .

الجد بفخر : مشالله كان نفسى من زمان حدا يطلع كدا

سما باستهزاء : وانتى بنتك بقى واخدة اية

ام مرام : الحمدلله صفرة دايمة

سما : بالهنا والشفا

الجد : مش ناوية تكملى ماجستير يابنتى

سما بحزن : كان مفروض اكمل بس مرض امى ما سمحلى


تذكير بسيط :

ام مرام اعتقدت ان سما مشان امها هى الى كانت بتصرف عليها فانها لم تكمل تعليمها ولكن سما اثبتت غير ذلك الجد كتير فرح بسما طلال لحد هلا لا تعليق لين اعتادت على سما بشكل كبير وسما لهلا ما تعرفت على اخوانها

play


بعد العشا جلسوا يشربوا الشاى

سما لاحظت ان فهد وفيصل بينظروا لعيونها ومتخبين ورا امهم

سما راحت عندهم وقالت : انت فهد ولا فيصل

فهد : انتى مين

سما : انا سما وانت

فيصل : انا فيسل وانا الكبير

فهد : لا انا الكبير صح ياماما

ام فهد : انتوا الاتنين كبار

فيصل : طيب وانتى كنتى فين

سما : انا كنت فى بلاد تانى علشان اجبلكم العاب كتيررررر وحلاوة كتير حلوة تيجى تشوفوها

فيصل وفهد : ايوة

لين : ياسلام وانا ابقى بنت البطة السودة مليش دعوة عاوزة العب معاكم

سما : مشكلت الناس لما يصدقوا نفسهم

لين وهى بتطلع لسانها : برضوا هلعب معاكم نسيبهم يروحوا يلعبوا <<<<< كان نفسى اروح العب

فارس : جدى مش ملاحظ ان سما عيونها غريبة

الجد : نفس عيونك حصة الله يرحمها <<<<<< حصة كان اسم الجدة مالقيت اسم غيرة

ماجد بغرور : بس انا احلى اكيد

طلال باستهزاء : اها من كتر حلاوتك البنات منسدحين تحتك

ماجد بغرور : اكيد ياباابا كان لسة مرقم بنت قمر

الجد بعصبية ويضربة بالعصاية على راسة : يالى ماتستحى وتقولى قدامى

ماجد وهو حاطط اية على راسة : عم امزح ياجدى وبهمس : مشكلتك العواجيز لما يكبروا

طلال بضحكة رنانة : عيب تقول كدا على جدك

مرام : حبيبى طلول ممكن تودينى السوق

طلال بعصبية : اصغر عيالك انا طلول ومية مرة اقولك انا مانى حبيبك احفظى الى باقى من كرامتك دة لو كان عندك عن اذنكم

الجد بعصبية : ام مرام علمى بنتك الصح مانها بصغيرة هلا

ام مرام : عادى هو خطيبها

الجد : لما يطلبها يبقى تتكلموا ما ابغى هيدى الشى يتكرر مرة تانى

ام مرام ببرود : انشالله ياجدى

مرام بعصبية مشيت من المجلس

عند سما ولين والاولاد بيلعبوا طابه <<<< عبارة عن كرة وبتتضرب بالمضرب اتمنى تكونوا عرفتوها

سما وفهد فريق وفيصل ولين فريق


سما بصوت عالى : يالة يافهد كمل جرى يالة بسرعة حبيبى

لين وفيصل لهلا يحاولوا يمسكوا الطابة ومسكوها ولين ضربتها لفيصل وفهد لسة عم يجرى وسجل نقطة هيييييييييييييييييييييييييييييية ونجح فهد فى تسجيل 3 نقاط وتم فوز فرق سما وفهد


لين بعصبية : غش غش ماتتحسبش

سما بضحكة لاول مرة : مالنا دخل صح فهودى

فهد بضحكة لانة فاز : صح صح صح

لين بتريقة : حاسب لتقع علينا من الفرح

فارس : وانتوا بس تصرخوا

طلال : وانا اشهد

سما بضحكة : فارس غلبنا لين ب3 نقاط

لين بتريقة : لسة احنا فى الشوط الاول

طلال بنظرة غريبة : فينا نلعب معكم <<<<<< ماراح اقولكم على مين

فارس : اى ولله راح نفوز عليكم

سما بتحدى : ولله واثق الاخ

طلال بصوت عالى : طيب هلا سما وفهد فريق ولين وفيصل فريق وانا وفارس فريق اوكى

فهد وفيصل بصوت عالى : اوكى وبدوا يلعبوا نسيبهم ونروح للجد والى عندة

الصالة الموجودين هما × الجد وام فهد وابو فهد وام مرام ومرام رجعت ومعاها باسكن <<<< نوع من المثلجات

سمعوا صوت الصراخ <<<< طبعا عارفين مين السبب هادا

الجد : شنو في فى الخارج

ابو فهد : معرفش يابا وطلعوا علشان يشوفوا فى اية

الجد بفرح وهو شايف احفادة بيلعبوا وبيضحكوا ولين بتجرى ورا سما علشان سجلت نقطة وفهد وفيصل بيرموا عليهم تراب وحالة

ابو فهد : اية دة

ام فهد بضحكة : سيبهم يفرحوا شوى

الجد بصوت عالى : وقفوا

الكل سكت <<<<<<< طبعا فاكرين انهم هيتوبخوا علشان الهيصة دى

الجد : طلال ياكبير ياعاقل انت وفارس بتلعبوا

طلال : ياجدى بس

الجد بعصبية مصتطنعة : لا بارك الله فيكم بتلعبوا لووحدكم وانا يعنى مليش رب ودة كلة والبنات بالعافية ماسكين الضحكة علشان اول مرة الجد يهزء الشباب واول ماقال الجد كدا انفجروا ضحك


سما بدلع : جدى تبى تلعب معانا

الجد : اكيد

سما بخبث : بس فارس قال انة مش عاوز حدا يلعب معانا من الكبار وخصوصا الجد

فارس بسرعة : لالالالا ياجدى يرحم والديك ما قولت كدا

الجد وهو ماسك الضحكة : وبتقول عليا كدا من وريا كمان

مرام بعصيبة : ودة مكان ما تربى بنت السورية دى لا بارك الله فيكى حالا جيت وسيطرتى على المكان كان روحتى مع

امكى افضل

الجد بعصبية : مرام احترمى نفسك لا بارك الله فيكى ولو مش عاجبك المكان اتفضلى على غرفتك

ام مرام بعصبية : وكمان خليت ابوى يقلب على بنتى الله ينتقم منك يابنت ابليس اصلا انتى زى امك فاجرة

ابو فهد بعصبية : ام مرام ايانى اشوفك قايلة كلمة زيادة لبنتى فاهمة وبعدين روحى شوفى بنتك وربيها وبعدين تعالى شوفى بنات الناس

مرام بعصبية : الكلام دة ليا ياعمى

ابو فهد : لا للجدار الى وراكى

الجد بعصبية : بس وتردوا على بعض قدامى بارك الله فيكى ياسما ما رديتى عليهم

سما ببرود : امى علمتنى الرد على السفها مذلة وانا مبقبلش انى اتذل وسابتهم ومشيت

الكل فى حالة جمود برد واحد سكتتهم

ام مرام بعصبية : وقوية عين بعد

ام فهد : يالة ياولاد علشان تتحموا

ودخلوا الكل وسابوا ام مرام وبنتها

مرام : شايبة ياماما قلبت عليا طلول حبيبى <<<< من ميتى وهو بيطيقك اصلا <<<<< ملكيش دعوة انا وطلال هنتجوز قريب <<<< بعينك احم احم نكمل

ام مرام : ملكيش دعوة بيها طلال ليكى هو وفلوسة واانا امك وما دروا على الى كانوا بيسمعوهم ياترى مين

جية الليل والكل نام وجية الصباح كمان

وكالعادة سما ولين وفهد وفيصل بيلعبوا لعبة امسكنى <<<<< عبارة عن حدا يغمض عيون بلفافة ويحاول يمسك اى واحد
كانوا بيلعبوا فى المجلس علشان الجو كتير حر صباح

طلال : كلكم على فوق هيجى صاحبنا بسام هلا وما ابى اشوف رقعة وجهكم بعصبية فاهمين <<<<<< ولا كان حدا هون

stop

الواجب لازم يتحل والة فى عقاب <<<<<< ما بمزح

1/ ما رائيكم فى القصة ؟؟

2/ اية اكتر شخصية عجبتكم واية الى ما عجبتكم ؟؟

3/ ياترى مين بسام ؟؟

4/ ومين الى سمعوا مرام وامها فى الحديقة ؟؟

مع اطيب التمنيات واتمنى بجد اشوف تفاعل وحاولت على قد ماقدر انى اطول فى البارات

الورده السمراء 09-17-2013 10:35 PM

القصه روعه جدا ابدعتى حبيبتى
يا رينتنى كنت صارمه كدا بقصتى بس انا مش بعرف هههههههههه
المهم البارت طوله مناسب جدا شكرا لانك استفتى من نصيحتى واتمنى ان يكون ليكى متابعين اكتر واكتر
/ ما رائيكم فى القصة ؟؟
روعه موووووووووووووووووووووووووت ولا بالاحلام

2/ اية اكتر شخصية عجبتكم واية الى ما عجبتكم ؟؟
اكيد طلال وفارس وفهد وفيصل وسما ولين والجد وابو فهد.....يوووووووه كله حلو حلو حلو(اكلمت كتير صح)هاهاهاهاها

3/ ياترى مين بسام ؟؟

ممممممم ممكن يكوووووون......صراحه معرفش

4/ ومين الى سمعوا مرام وامها فى الحديقة ؟؟
ممممم مكن طلال وسما..او الجد وحد تانى....او معرفش

هههههههههههههههههههههههه

كتبت همى بدمى 09-18-2013 08:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الورده السمراء (المشاركة 6625532)
القصه روعه جدا ابدعتى حبيبتى
يا رينتنى كنت صارمه كدا بقصتى بس انا مش بعرف هههههههههه
المهم البارت طوله مناسب جدا شكرا لانك استفتى من نصيحتى واتمنى ان يكون ليكى متابعين اكتر واكتر
/ ما رائيكم فى القصة ؟؟
روعه موووووووووووووووووووووووووت ولا بالاحلام

2/ اية اكتر شخصية عجبتكم واية الى ما عجبتكم ؟؟
اكيد طلال وفارس وفهد وفيصل وسما ولين والجد وابو فهد.....يوووووووه كله حلو حلو حلو(اكلمت كتير صح)هاهاهاهاها

3/ ياترى مين بسام ؟؟

ممممممم ممكن يكوووووون......صراحه معرفش

4/ ومين الى سمعوا مرام وامها فى الحديقة ؟؟
ممممم مكن طلال وسما..او الجد وحد تانى....او معرفش

هههههههههههههههههههههههه



شكرا اليك اختى بجد فرحتينى كتير وانا فعلا اخترت المكان المناسب وهلا بنزلكم بارات اكبر من الاول :dodo:

كتبت همى بدمى 09-18-2013 08:28 AM

احم احم هيدى بعض التفاصيل لانى لحظت ان ممكن تكون مش موضحة بشكل مثالى

حياة سما قبل ماتيجى بيت الجد سما بعد انفصال ابوها وامها وهيا كان عمرها سنتين امها عاشت عند بيت ابوها والاب طبعا مفروض يصرف على سما وهو فعلا كان

بيجبلها مصروف لكن مكنش يرضى يشوف سما لما تيجى ومرة بعد مرة ولسة مش بيرضى يشوف سما والسبب مجهول لحد هلا وسما حاولت انها تقابل ابوها فطلبت

من خالها انة يدخلة المجلس وفى اليوم دة كان فى تكريم لسما لحصولها على اى الدرجات وهى حبت تشوف ابوها وتفرحة ولبست احلى فستان واتزوقت ولما نزلت

ملقتهوش ولقيت المصروف بس على الطاولة وسالت خالها قالها مشى وهى من اليوم دة حرجت على امها تقبل منة اى فلوس وبتكرة ابوها كتير علشان عدم اهتمامة

بيها وافتكرت ان ابوها بيكرها علشان كدا هى بتكون جافا مع ابوها دة كان مختصر لحياة سما لتفسير سبب معاملتها الجافة لابوها .


طلال هو درس ادارة اعمال واقرب واحد الية هو بسام وهنتعرف عليه قريب طلال كان عايش برة بيدرس هو وفارس وهناك اتعرف على بسام وبقوا اعز اصحاب بمعنى

اصح الصندوق الامين لطلال واحنا قولنا ان طلال بارد فى التعامل السبب ان طلال اتعرف على واحدة فى بلاد برة وقعد يحبها 2 سنة <<<< مدة طويلة واول عريس

اتقدم ليها وشافتة غنى ومع انة اكبر منها بوايد ومن سعتها طلال يكرة الاحتكاك بالبنات <<<<< توضيح لسبب برودة طلال مع البنات


مرام صحيح شوية مغرورة لكن قلبها شوى طيب علشان امها اهملت فى التربية وكانت سيباها على راحتها وزرعت فيها حب الفلوس وطبعا عارفين الام قدوة وهى بقت

تمشى لشور امها ولكن هل سوف تتغير مع القصة راح نعرف وهى بتكرة اى حدا اجمل منها هى فى اعتقادها ان الجمال جمال الشكل لاكن لاسف تفكيرها منحصر <<<

سبب غرور مرام

فارس شاب شوى طايش بس دمة خفيف لو لقيتوا مكان مليان ضحك اكيد هو فية لحد هلا فارس كان دورة بسيط فى قصتنا ولكن هل سيفضل هكذا سوف نعرف فى باقى

القصة


لين فتاة الظاهر انها كتير فرفوشة شبة اخوها وكتير متواضعة وبتعشق شى اسمة ورد وبتحب سما لدرجة كبيرة ومع الباراتات الجاين هنتعرف عليها اكتر


هيدى الى حبيتكم تعرفوا شوى من الاحداث

كتبت همى بدمى 09-18-2013 08:35 AM

البارات الثالث

احم احم بسم الله


فى المجلس

طلال بترحيب : اهلين بسام اخيرا نورتنا

بسام ببتسامة : البيت منور باهلة

طلال : متى رجعت

بسام : من اسبوع رجعت علشان الاهل

طلال : كفاية غربة وانا اخوك خليك هنا وسط ناسك

بسام بباتسامة : انشالله المهم انت عامل اية <<<< نسيبهم يسلموا على بعض


عند الجد فى الصالة

الجد : ابو فهد جهزت المزرعة علشان نريح فيها اسبوعين

ابوفهد : متقلقش يابا كل شى جاهز

ام فهد : مش مفروض نقول للعيال دلوق

الجد وهو ماشى : انا رايح ابلغ طلال


عند طلال

طلال : اية اخبار الشغل معاك

بسام : الحمدلله كلة ماشى

دق دق دق

طلال : اتفضل

الجد : اهلين بسام عاش من شافك اخبارك واخبار الاهل <<<< اول مادخل الجد قاموا يسلموا علية

بسام : الحمدلله ياجدى كلة بخير <<<< بيقول ياجدى احتراما لكبر السن

الجد ببتسامة : طيب بمناسبة الاخبار الحلوة دى انت معزوم انت والاهل على المزرعة

بسام : مشكور جدى بس مانبى نتعبك

طلال باستغراب : احنا راحين المزرعة

الجد : اه رايحين وانت يابسام هتيجى انت والاهل وما بقبل اى اعذار يالة عن اذنكم خد راحتك البيت بيتك


نشوف سما ولين

لين بقالها ساعة تحاول فى سما انها تقوم تتمشى معاها وتكفى نوم بعدين وسما نايمة وعاديها الطارشة

ولين لما زهقت راحت غرفتها واخذت شاور ولبست ما بعرف اسمة اية دة


http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/342632574.jpg




وهى بتجرى فى الحديقة وحاطة سماعة الفون فى ودنها وبتجرى وكان منظرها روعة وهى بتجرى وبتغنى اغنية


بتعدى فى حته انا قلبى بيكسر مية حته
وافضل فى مكانى ان شاء لله لسته الصبح بفكر فيك
تقابلنى فى سكه قصادى تفوت ابقى انا على تكه ومش مظبوط حد يقولى اعمل ايه يحكمنى عليه
بتعدى فى حته انا قلبى بيكسر ميه حته وافضل فى مكانى ان شاء لله لسته الصبح بفكر فيك

............: صوتك حلو مشالله عليكى

stop

اولا تعريف بعيلة بسام


ابو بسام : متوفى

ام بسام : امراة طيبة تحب عيالها وتتمنى لهم السعادة وبتخاف اوى على بناتها وحنونة بشكل كبير

بسام : صديق طلال الروح بالروح كان مع طلال فى بلاد برة عمرة 26 سنة درس ادارة اعمال بيحب اخواته وشغال فى شركة ابوه رفض مساعدة اهل ابوه وصرف على اهلة شعرة اسود وعيونه بنى فاتح وهو ابيض وشكلة خرافة



ريم : اخت بسام بنت شوى انطوائية بتعشق حاجة اسمها ثقافة مشالله عليها درافوا فى المذاكرة مش بتحب حركات البنات ومش اجمتاعية اوى وبتحب الطبخ وتعتبر الى شايلة البيت عن امها مخلصة دراسة هندسة واخوها مرضيش يخليها تشتغل وفضلت فى البيت بعدها شعرها بنى لحد كتفاها وعيونها سودة وشوى قصيرة


تولين : بنت فرفوشة عكس اختها خالص بتحب الضحك والوناسة وفلها فل يعنى مش مهتمة اوى بحياتها بتحب شى اسمة موسيقى وورد الجورى خاصا شعرها اسود لاخر ظهرها وعيونها شوى دخانية يعنى شبة الرمادى <<<< متسغربين ام بسام امها امريكية وابوها مصرى


لو لقيت ردورد واهم اشى تجاوبوا على الواجب


الواجب لازم يتحل والة فى عقاب <<<<<< ما بمزح

1/ ما رائيكم فى القصة ؟؟

2/ اية اكتر شخصية عجبتكم واية الى ما عجبتكم ؟؟

3/ ومين الى سمعوا مرام وامها فى الحديقة ؟؟

4/ التوقعات ؟؟

5/ مين الى كلم لين ؟؟

مع اطيب التمنيات واتمنى بجد اشوف تفاعل




لا احللل ولا ابارك لمن يشاهد فقط وانا بتقبل اى ردود بصدر رحب واى نقد نبدا


فى المزرعة بعد ماوصلوا
الى راحوا هما ( ابو فهد ام فهد الجد طلال فارس لين سما والولدين وبسام وام بسام وريم وتولين وام مرام ومرام )

وصلوا على النوم وكل راح لغرفة تعالوا نشوف كل واحد اية حالته

ام بسام والجد ناموا علطول

عند ام مرام

اوف كيف هلا ببعد سما عنا كانت خطتى هتمشى مظبوط لو بنت السورية مجتش اوف وابوي كمان بيحبها وميرفضلهاش طلب بس انا دلوق اعمل اية اوف انام وبكرة يعدلها ربنا

مرام

وهى رايحة جاية فى الغرفة ياترى اعمل اية ياربى سما دى لزم تمشى من هنا باسرع وقت طيب انا اعمل اية اية لزم اعمل شغلة تخليها تمشى بس جدى ما راح يصدق اى شى على بنت السورية طيب اممم وهى رايحة اتجاة المراءة
حتى انا احلى منها <<< واضح اوى <<< اسكتى انتى مالك دخل انا احلى <<< اوف نكمل
خلاص اروح انام وبكرة اشوف ماما هنعمل اية

بسام

ياربى الى شفتها دى ملاك ولا بشر بس ياترى دى مين اةةة بس من جمال صوتها ياقلبى عليها يارب خلينى اشوفها مرة كمان واعرف مين هى يارب وفقنى ياربى الوقت اتاخر لزم انام <<< اكيد انتوا عرفتوا مين هى

ريم وتولين لسة متعرفوش على البنات وناموا على طول وهما الاتنين فى غرفتين جنب بعض



لين

ياترى مين كان الى شفتة اه بس فديت عيونة اية الى بقولة انا دة اوف ياربى مش قادرة مفكرش فية ياربى لزم انام الوقت اتاخر


طلال وفارس ناموا من بدرى تعبوا من السواقة



عند سما كانت رايحة تنام لكن سمعت صوت


دق دق دق

سما تفتح الباب وتلقى فهد وفيصل


سما بتعب : اهلين حبايبى لية منمتوش لحدا دلوق

فهد يلتفت يمين وشمال : عاوزين نقولك على حاجة شفناها وسمعناها

سما بتعب : تعالوا ياقلبى جوا نتكلم

فيصل : احنا شفنا العمة بتكلم مرام وبتقولها متخافيس تلال اليك انتى هو وفلوثة ( بتقولها متخافيس طلال ليكى هو وفلوسة )

سما بتفاجا : انتوا متاكدين انكم سمعتوهم

فهد : اها اخويا ما بيكذب

سما : طيب ياحبايبى انتوا متقولوش لحد اى حاجة وانا هكلم العمة واقولها كدا غلط ماسى

فهد وفيصل : ماشى وهو ماشين ناحية الباب

فهد بتررد : سما احنا ممكن ننام هنا

سما بباتسامة : اكيد ياقلبى تعالوا هنا


نسيبهم يناموا والصباح رباح <<< ما اكدب عليكم انا كمان نمت كان نفسى اوقف لهنا بس قولت لا خلينى جدعة واكمل



فى الصباح صحيوا الكل طبعا بعد زعيق من الجد وام فهد على البنات على يصحوا

هوريكم كل واحد لبس اية



سما <<<<<< الفستان دة مع شعرها الاسود وعيونها كانت غاية فى الجمال




http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/581314419.jpg



لين <<< الفستان دة مع وجها الطفولى كان غاية فى الجمال لين لحد هلا ماتعرف ان بسام معاهم فى المزرعة


http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/889425040.jpg



مرام <<< كانت فعلا جميلة لكن لاسف محدش كامل غير الله


http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/347730481.jpg



تولين

http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/818352128.jpg


ريم



http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/712311741.jpg



الشباب


بسام <<< كان يخفق بجد وخاصا شعرة كان شبة كدا


http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/102506978.jpg

طلال <<< كان جميل بشكل


http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/900534623.jpg



فارس



http://www6.0zz0.com/2013/09/18/05/174195641.jpg


كدا يكفى وياريت اشوف تفاعل بجد لا احلل من ينقل روايتى دون ذكر اسمى ولا احلل ولا ابارك من يشاهد دون تفاعل

كتبت همى بدمى 09-18-2013 08:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الورده السمراء (المشاركة 6625532)
القصه روعه جدا ابدعتى حبيبتى
يا رينتنى كنت صارمه كدا بقصتى بس انا مش بعرف هههههههههه
المهم البارت طوله مناسب جدا شكرا لانك استفتى من نصيحتى واتمنى ان يكون ليكى متابعين اكتر واكتر
/ ما رائيكم فى القصة ؟؟
روعه موووووووووووووووووووووووووت ولا بالاحلام

2/ اية اكتر شخصية عجبتكم واية الى ما عجبتكم ؟؟
اكيد طلال وفارس وفهد وفيصل وسما ولين والجد وابو فهد.....يوووووووه كله حلو حلو حلو(اكلمت كتير صح)هاهاهاهاها

3/ ياترى مين بسام ؟؟

ممممممم ممكن يكوووووون......صراحه معرفش

4/ ومين الى سمعوا مرام وامها فى الحديقة ؟؟
ممممم مكن طلال وسما..او الجد وحد تانى....او معرفش

هههههههههههههههههههههههه



حبيبتى ولا يهمك بعدين انا هيدى برضوا روايتى الاولى وديما لا تجرى الرياح بما تشتهى السفن واذا احتجتى اى مساعدة اقدر اقدمهالك انا فى الخدمة اختى :okiko:

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:02 PM

بنات مشاهدة من غير تفاعل نو بارات

وَتـد 09-18-2013 02:12 PM

أنا زعلت منك لانك ما بعتيلي الرابط <<<<<< امزح بس لا تنسيني وخبريني لما تنزليه

البارت مرررررررررره خيال

وحييييييل عجبتني الشخصيات
وتأثرت باللغه^_<

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره (المشاركة 6626846)
أنا زعلت منك لانك ما بعتيلي الرابط <<<<<< امزح بس لا تنسيني وخبريني لما تنزليه

البارت مرررررررررره خيال

وحييييييل عجبتني الشخصيات
وتأثرت باللغه^_<



اسفة كتيراختى لعدم الرد سريعا ولعدم التبليغ بالبارات وانشالله هلا بنزل بارات :okiko:

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:52 PM

البارات الثالث ( اعترافات )


على الفطور

كانوا الجد على راس طاولة الطعام على الشمال ابو فهد وجنبة فارس وبسام وطلال

على اليمين ام فهد وجنبها ام بسام وجنبها ام مرام وجنبها مرام وجنبها لين وجنبها سما والتؤام الشكل البيانى يوضح


الجد
ام فهد ابو فهد
ام بسام فارس
ام مرام بسام
مرام طلال
لين
سما
التؤام

بسام بهمس : كفاية عيونك هتطلع عليها

طلال بكابر : على مين قصدك

بسام بهيام : ام عيون زرق

طلال بعصبية : احترم نفسك وكمان تقز فى بنات عمى

الجد لاحظ صوت طلال على شوى : فى حاجة ياطلال

طلال وهو يقوم من الاكل : لا ياجدى الحمدلله وهو ماشى شاف سما ازاى بتواكل التؤام ومشى وهو منقهر

بسام بعدة استاذن وراح وراه

لين بهمس : طلال فية اية تفتكرى

سما بهمس : اسالى مرام اكيد زهقتة من كتر ماهى بتطالعة

لين بهمس : اموت على الى يغار

سما بهمس : اها بس بنظرى تعرفى مين الى لفت اعجابى اكتر

لين بحماس وبهمس : مين

سما بخبث : بسام ياقلبى على عيونة عذاب

لين بعصبية : مالت عليكى

الجد بعصبية : مالكم ياعيال فى اية انهاردة

لين باسف : اسفة ياجدى ولا حاجة بس انا شبعت

نسيبهم يكملوا ونروح عند بسام وطلال فى الجنينة قدامهم نافورة شكلها جميل وحوالينهم اشخار الصنوبر


بسام : مالك انا كنت بهزر

طلال بتعب : جبتها على الجرح ياخوى

بسام بتفاجا : ليكون صح اعجاب

طلال يكابر : اكيد لا

بسام بباتسامة : طيب احكيلى عنها

طلال بهيام ونسى نفسه : اةةة بس لما تغرق فى بحر عيونها ولا جمالها ااةةةة بس احكى اية ولا اية

بسام بباتسامة : طيب اية المشكلة

طلال بحزن : هى باردة كتير ياخوى وانا مش عاوزة اكرر حكاية القديمة ياخوى

بسام بحزن على صديقة : مش كل البنات زيها ويعنى هتفضل كدا حزين دى كانت تجربة وعدت ياخوى شوف مستقبلك

طلال : اه بس المشلكة فى سما اكبر من مشكلتى

بسام بباتسامة : لية طيب

طلال بباتسامة لذكر اسمها : هى فتاه تكرة الرجال ولكن هل ستتغير



عند سما ولين


سما : دلوق تحكيلى الحكاية من الاول

لين باستغراب : حكاية اية

سما بهيام : ابو عيون بنى

لين بعصبية : مفيش اى حكاية

سما بحنية : مش انا اختك قوليلى يالله اية الى شقلب حالك هيك

لين : تيب وقالتلها الحكاية من طقطق الى سلام عليكم

سما بحنية : وانتى اعجبتى بية صح

لين بتكابر : اكيد لا <<< مش عارفة اية العيلة المعقدة دى

سما بحنية : ياقلبى مفيهاش اى حاجة لو اعترفتى بمشاعرك لنفسك صدقينى انتى هترتاحى وتريحى قلبك

لين باستغراب : واية عرفك بقلب وقبل ماتكمل نطت عليها تولين وريم

تولين بباتسامة روعة : اخباركم صبايا

ريم بباتسامة : اموت على الفصحة

تولين بغرور : اكيد

سما : ياواثقة

لين : ياشين الغرور

سما بباتسامة : انا سما ودى لين الهبلة وانتوا

تولين بهبل : انا تولين

ريم وهى تمسك النظارة علشان تلبسها : انا ريم









البارات الثالث

فى المجلس قاعدين الحريم بيتقهوا والى هما ( ام فهد وام بسام وسما ولين وريم وتولين ) واكيد بتسالوا فين ام مرام تعالو نشوف

بعدين هنعرف نشوف الحريم بيعملوا اية

ام فهد : سما االله لا يهينك روحى شوف الاكل جهز ولا لا وانتى يالين روحى شوفى ابوكى العود واسالية نحط دلوق العشا ولا بعدين

سما : حاضر يما <<<< اكيد بتسالوا من ميتى سما بتقول لام فهد يما من اول لقاء ليهم تعالوا نشوف



تانى يوم بعد ماوصلت سما

ام فهد راحت تنادى سما علشان الغدا

دق دق دق

سما بباتسامة : اهلين خالتى اتفضلى

ام فهد بباتسامة : بعدين انشالله تعالى اتغدى

سما بباتسامة : انشالله ياخالتى

ام فهد : قوليلى يما يشهد على الله انك من غلاوة فهد وفيصل ولا انا منفعش اكون زى مامتك

سما بشوية دموع فى عيونها : انشالله يما <<<< لانها كان نفسها امها تكون معاها بس القدر ما بيشوف قدامة


نرجع للحاضر


فى المجلس الحريمى << الى فية الحريم


لين بباتسامة : خالتى جدى بيقولك مش هلا لانهم رايحين يشوى

تولين بباتسامة : فينا نروح نشوفهم

ريم : اعقلى يابت

تولين بزعل : لية انا قولت اية يعنى

سما بباتسامة : ولا يهمك ياقلبى دلوق نروحلهم ونشوف بس لو تسمح خالتى ام بسام الاول

ام بسام بباتسامة : مش عاوزين نتقل عليكم اكتر من كدا

ام فهد : ولا تعب ولا حاجة وانا اختك سيبى البنات يتسلوا <<<< فهد وفيصل اغلب الاوقات بيلعبوا مع بعض تؤام بقا



سامعة واحدة بتسال فين ام مرام وبنتها تعالوا نشوف كانوا فى نفس مكان طلال وبسام لو لسة فاكرين


ام مرام : عملتى الى قولتلك علية يابنتى

مرام بفرح : اية وهما على وصول بكرا بالكتير

ام مرام بحذر : اوعى تكونى قولتى اسمك

مرام بباتسامة : متخافيش دنا بنتك <<< ولا تشكيل عصابى

مرام بخبث : وكدا طلال وفلوسة لى لوحدى


ام مرام ومرام بضحكة شيطانية <<< ونسيوا ان الى خلقهم دارى عنهم ولكل شى عقاب وايضا هناك من سمعهم لاسف مش بيتعلموا ديما فضايحهم فى مكان عام

عند الشباب

الجد : يالة ياولاد على الشوى

فارس بتذمر : يابا خليها شوى

الجد باعصا على راسة : يالة قولت

ابو فهد : يالة ياطلال انت وبسام على المشاوى وانت يافارس روح هات القهوة من عند البنات

فارس : حاضر ياعمى

نسيبهم يشوى ونشوف البنات





تولين بفرح : شوفوا بسام اهو بيشوى

ريم : ولا كانة شايفاه اربع وعشرين ساعة

سما : مش مصدقة انكم اخوات ولا كانكم نقار ونقير

لين : وانتى الصادقة ضراير << جمع ضرة

سما : بس اسكتوا واتفرجوا <<< للعلم مرام ماكانت معاهم وانتوا ادرا كانت فين

بعد شوى من السكوت

تولين : احم احم سما فين الحمامات

سما : اسالى لين هى ادرى

تولين : لين فين الحمامات

لين : اول ماتنزلى على ايدك الشمال فى تانى يمين <<< امحق على شرح ولا شرح سقراط للفلاسفة

تولين بفهاوة : ثانكس

تولين فى نفسها " هى قالت على ايدى الشمال ولا اليمين اوف لالا يمين ايوة هى قالت على ايدى اليمين تانى شمال صح كدا ياسلام عليكى ياتولين وعلى ذكائك "


تولين وهى ماشية وبتدور على الحمامات اكرمكم الله طخ طيخ طوخ اكيد عرفتوا اية الى حصل صح

تولين وهى على الارض ورفعت عيونها وفيها دموع : اسفة ما نتبهت

........" اية الجمال دة دى ملاك ولا بشر ها هى قالت اية اه صح ": لالا ولا يهمك ومد ايدة يساعدها

تولين اول ماقامت ماتشوف الى غبارها

طلال : بقالك ساعة على تجيب قهوة وشافة وقال مالك الى يشوفك يقول شايف جنى

........: الة ملاك ياطلال ملاك




البارات الثالث

بعد الاكل المشاوى <<< يمى يمى <<< قاعدوا الشباب والبنات حولين دايرة وهقولك الترتيب

طلال وعلى شماله بسام وجنب بسام ريم وبعدها تولين وبعدها مرام وبعدها سما ولين وبعدها فارس الى بيكون موقعة جنب لين وطلال يارب تكون وضحت

فارس بخبث : اية رائيكم فى تحدى بينا وبينكم

بسام : بس هما اكتر

لين بخبث : موافقين ولا انتوا خايفين <<< العيلة دى خبيثة الحمدلله انى مش ذيهم

طلال : تمام هتكون مسابقة غنائية <<< طلال معروف بصوتة الرائع لما يغنى تحس انك قدام وائل جسار

سما : ولو فوزنا تخرجونا على حسابكم <<< مش بقولك خبيثين

فارس : موافقين مين هيلعب

سما : انا ولين اكيد

مرام بغرور : وانا اكيد

وريم : وانا وتولين الحكم

الكل : اوكى

نسيبهم ونشوف الجد وابوفهد وام فهد فى المكتب

الجد : انا شايف ان سما مانقدر نخليها هنا علطول

ابوفهد بتفاجا : لية يابا

الجد بحزن : انا عارف يابنى انها منسيتش الى حصل فيها

ام فهد بحزن على حالهم : طيب وتقترح اية

الجد بحزم : لزم نربطها هنا بشكل ما

ابو فهد باستغراب : ازاى يابا

الجد وهو بيقوم : هقولكم بعدين لما انفذ الى فى بالى


نرجع لشباب ولحد هلا النتيجة الشباب (3/2) للشباب الغلبة لحد هلا وسما الى عليها تغنى

ريم : ياله ياسما فيكى تكسبينا

مرام : ماعتقد مثل هيدى تعرف تغنى

سما بسكوت شوى ثم :
نفسي اتكلم تاني معاك
نفسي عيوني تكون شيفاك
يالي بعدت عليا كتير ارجع ليه لو وحشاك
وانا ليك ولا عمري هكون غير ليك
لو غاليه حبيبي عليك محتاجه اكون وياك
انا ليك خايفه البعد ياسيك خايفة الوقت ينسيك ارجعلي انا عيزاك
الحياة مبقتش حياة والعمر خلاص انا مش عيشاه
انا أيامي مبتعديش انا أحزاني مبتسبنيش
ايوه تعبت خلاص مليت انا مش قدره حبيبي اعيش
الحياة مبقتش حياه والعمر خلاص انا مش عيشاه ( لفنانة سميرة سعيد )


وكان صوتها ياثر القلب كان صوتها مؤثر بجد بشكل يجنن وعلى صوتها طلعوا الجد وام فهد وابوفهد وفضلوا يسمعوها لحد ما خلصت واول ماخلصت التصفيق الحار وسما رفعت عينها لمرام بنصر << اهم حاجة دى

الجد بفخر : ماكنتش اعرف ان بنتى صوتها رائع كدا

سما وهى منزله راسها علشان محدش يشوف دموعها : من زوقك جدى <<<< كان مفروض دة يكون سوال فى الواجب بس هجاوب علية اممم اكيد بتسالوا لية الدموع لو قريتوا الاغنية هتلقوها بتحكى عن فراق اعز ماليك وفى هيك لحظة سما افتكرت امها الى عاشت معها تقريبا عمرها كلة

مرام بهدوء : صوتك عادى جدا <<< بامانة نفسى اخدها كدا واكفخها كم كف

سما وهى لسة منزلة راسها وبتقوم: عن اذنكم تصبحوا على خير <<< ولكن هناك من شاف دموعها


بعد شوى

طلال : عن اذنكم تصبحوا على خير

سما وهى فى بلكونة الصالة

طلال بهدوء وهو باصص للسما : ما فى حدا يستاهل دموعك

سما بتكابر : مين قال انى عم ابكى غبرة دخلة فى عيونى

طلال بهدوء : ديما الله بيكون الية حكمة فى الاشياء الى بتحصل

سما وكان دى كانت الجاحة الى فجرتها : واى حكمة فى شى ذى دة اى حكمة ليا ان اسيب امى واجى عند ناس ما بعرفهم غير بالاسم وابو ما عرف حتى شكلة اية

طلال بعصبية : دة ابوكى

سما بعصبية : ابو بالاسم لحد هلا بفتكر نظر البنات الى وهما بيسالونى فين ابوكى مانى عارفة اقولهم اذا انا يتيمة ولا هو عايش وانا معرفش اى ابو دة الى ارهنك انة ما يعرف حتى سنى كام ها ماترد

طلال سكتها بكف : اسكتى انتى احسن من غيرك غيرك ما عنده ابو ولا حتى بالاسم

سما ببكى : بتضربنى ياطلال بتضربنى الى امى عمرتها ماعملتها تيجى انت ياولد ابوك وتعملها

طلال بهدوء : سما انا ماكان ق <<< قبل مايكمل لقى سما تجرى برة البيت وتوة ينتبة ان الكل اتجمع على صراخهم وان ابوفهد منزل راسة ومشى

الجد : مش كدا ياطلال مكنش مفروض تعمل كدا روح وراها الدنيا ليل


عند سما

سما " انا انا لية يعمل فيا انا كدا انا ما قولتش حاجة غلط هو دة الى حصلى لية محدش حاسس بيا لية محدش فاهمنى كلهم انانين كلهم كدا اى هما مانهم كويسين اهئ اهئ اهئ اهى وانهارت سما تحت شجرة<<< ولاسف ما نتبهت للى قادم ومقدر لها "



عند طلال

طلال قعد يجرى وراها على امل انة يلاقاها ولكن لاسف لهلا لسة مالقاها ومفقدش الامل وفضل يدور عليها لحد ماشاف ظل حدا على الشجرة


طلال بفرح : سما انا اسف بجد انا اسف انا عارف انى مقدرتش شعورك بس انا اسف بجد <<< لاسف سما ماردتش علية وطلال استغرب

طلال باستغراب : سما سما ردى عليا وانتبة سما للثعبان الى مشى بعيد عن رجل سما وانفجع عليها ومسك حجر وعلى راس الثعبان وقعد يحرك سما يمكن تتكلم لكن لا فائدة ومسك مكان السم ويمصة ويرمية بعيد وهكذا لحد مافاقت سما

طلال بفرح : سما سما ردى عليا سما انتى بخير انتى سمعانى سما انا اسف انا مكنش قصدى كل الى قولتة

سما بتعب : ولا يهمك مسموح ياولد العم وشالها طلال لحد ماوصل للبيت واول ماشافوها انفجعوا عليها الكل معادا ام مرام وبنتها الى راحوا ناموا علشان التعب مش مريح لبشرتهم


وانشالله لو لقيت تفاعل هنزل تانى بارات

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:53 PM

البارات الرابع

فى الصباح


صحيوا الكل على الضجة الى حصلت

الجد باستغراب : اية الصوت دة

ابوفهد : الله واعلم يابا فارس روح يابا شوف اية فى

فارس : حاضر عمى

بعد شوى جية فارس مرتبك

الجد : فى اية يافارس

فارس : دول خوال سما يابا عاوزين يشفوها

الجد بتفاجا : خوالها اية الى فكرهم

سما ولين كانوا لسة نازلين

لين بتفاجا : مين دول الى اية الى فكرهم

مرام بخبث : شكلهم خوالك ياسما عاوزين ياخدوكى من هنا

الجد بصرامة : سما مش هتمشى من هنا ولو اتهدت الدنيا


نروح للمجلس

..... بارتباك : تفتكر هترضى تيجى

......: اكيد هتيجى ولو رفضت نجبرها

سما بشموخ : ما عاش الى يجبرنى ...وبسخرية ياخوالى العزيزين

سالم بخبث : راح تيجى لننا الاول فى تربيتك

سما بخبث : فى تربيتى ولا فى اخد فلوس ابويا

سالم بخبث : ذكية شوفى يابنت اختى ياتيجى بطوعك يانزوجك واحد من اولدنا وفى الحالتين هتبقى الفلوس لينا

الجد بصرامة : ومين قالكم انها هتتزوج هى متزوجة فعلا

سليم بتفاجا : اتزوجت

سالم بعصبية : اتزوجتى من ورانا ياقليلة الحيا اكيد عملتى عملة سودة زى وجهك سودتى وجهنا

طلال بعصبية : بنت اختك وتقول عنها كدا وبعدين سما مراتى على سنة الله وبخبث وما فى شى اليكم هنا هلا تقدروا تمشوا

سالم : مين قال اننا هنمشى من هنا سما هتيجى معانا برضاكم او بغصب

سما بسخرية : ومن متى الحنية دى ياخالى العزيز

سالم بهمس : من سعت ما بنت عمتك المصون هى الى بلغتنا بان جدك راح يكتبلك ورث اظاهر الى يحبوكى كتير

سما بصدمة : للدرجة دى توصل بيها

سليم بارتباك : خلاص مالنا داعى نقعد هنا يالة بينا

طلال : قالك اية

سما بصدمة : مرام الى بلغتهم بان جدى كتبلى ورث

طلال بصدمة : مرام وامها اكيد معاها .... بعصبية مرام انتى ياجعلك المحى وطلعلها الصالة

سما : بسرعة الحقة ياطلال هيعملهم حاجة

الجد : بعد دة كلة بتدافعى عنها

فى الصالة

طلال بعصبية شديدة : قوليلى دلوق لية تكلمى خوالها علشان ياخدوها انتى واحدة حقيرة وهو ماسكها من شعرها

مرام بعصبية : اية انا كلمتهم علشان ياخدوها خليها تنقلع من هنا جاها المحى الى يمحيها من الدنيا والاخر طلال حبيبى انا بحبك انا اولى فيك هى خوالها اتبروا منها علشانها حقيرة صدقنى طلول حبيب وقبل ماتكمل كف محترم من الجد


الجد بعصبية : مرام انتى وامك برة بيتى بيتى يعتزركم

ام مرام بشهقة : بتطردنى علشان بنت السورية اه يافاجرة بتسلطى ابويا عليا انا وبنتى ومسكت سما وهاتك ياضرب وطلال يحاول يفرق بينهم والحمدلله اخذ سما بعيد عن ام مرام


الجد بعصبية : ام مرام اطلعى برا لا انتى بنتى ولا اعرفك الله لا يسامحكم نزلتوا راسى الله ياخدكم



فى الغرفة فوق

سما مصدومة " للدرجة دى الفلوس تعمى لية طيب لية دة كلة اانا عملت اية ياربى لا ام ولا اب ولا اخ ولا سند ولا حتى عون بس لحظة جدى لية قال انى متزوجة من طلال اية العك دة بس انا دلوق يعنى متزوجة ولا لا يااربى مش عارفة حاجة ياربى انك تساعدنى يارب انت الوحيد الى حاسس بيا "

لين بباتسامة : متشغليش بالك المهم دلوق احكيلى عن الى حصل فى المجلس

سما بعصبية : دة كل الى هامك

لين بباتسامة : اكيد دة كل الى هاممنى

سما : تيب هقولك وانتى احكمى وقالتلها السفالة من طق طق الى سلام عليكم

لين : ما يمكن فى اعجاب

فارس : سما ولين انزلوا تحت جدى عاوزنا فى المكتب



فى المكتب < ام فهد وابو فهد وفارس ولين وسما والجد وام بسام وريم وتولين وام مرام ومرام مستغربين صح بس هتعرفوا دلوق <

الجد بحزم : سما اعتقد انك شوفتى مشكلة خوالك وان احنا قولنا انك اتزوجتى من طلال بس قبل ماناقش الموضوع دة عمتك ام مرام وبنتها حابين يعتذروا

سما : ما فى داعى يابا حصل خير

مرام " ولله ما بعدهالك ياسما وانا وانتى والزمن بيننا "

الجد : دلوق انتى وطلال لزم تتزوجوا

سما بصدمة : مستحيل

طلال بعصبية : لية انتى تطولى

سما بعصبية : اطول واطول من كدا كمان ااانا مش عاوزة اتزوج

ابو فهد بصرامة : لزم تتجزوجوا والة خوالك يقدروا ياخدوكى

سما بعصبية : ما تقدر تجبرنى

ام مرام بعصبية : بس طلال طول عمرة لمرام بنتى

الجد بعصبية : طلال عمرة ماكان لبنتك انتى الى وسوستى لبنتك بالكلام دة لكن طلال عمره مافكر فى بنت زى بنتك

ام مرام بعصبية : مالها بنتى مال وجمال وادب

طلال باستهزاء : الاخيرة شاكك فيها بعدين انا مربطش سمعتى بوحدة فاصكة الحيا مثل بنتك اعوذ بالله

ام مرام بعصبية : حدك الة بنتى اصل بنت السورية مشالله على تربيتها

ابوفهد بعصبية : تربية بنتى مشالله عليها الكل يشهد فيها وفى ادبها

الجد بعصبية : بس ولا كاننى قاعد وبهدوء ام بسام

ام بسام : اومر

الجد : طلبتك

ام بسام : عطيتك

الجد : تولين لفارس ولدى <<< تولين وجهة احمر وفارس ابتسم

ام بسام : مش هنلاقى زى ولدك نعمة فية <<< اكيد بتقولوا اازاى وريم الاكبر بس انا نسيت اكتبلكم ان ريم مخطوبة لولد عمها وملهاش احداث كتيرة


وبعد القعدة دى تعالوا نشوف البنات

فى غرفة سما <<< سما ولين وريم وتولين <<<

سما بخبث : لين فى ناس هنا وشها محمر واسمهم اوله تو واخرة

لين بخبث : لين

ريم : مالت عليكم هتموتها

تولين بخجل : اسكتوا بس

سما بهدوء : موافقة علية

تولين بخجل : اممم ما بعرف

لين بخيال: اه بس لو تبقى مرات اخويا يبقى عسل

تولين بخجل : اسكتى بس خلاص


وانشالله لو لقيت تفاعل هنزل تانى بارات

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:54 PM

االبارات الى ما اعرف كام



و انقطعت سما عن بيت أبوها بقت طول اليوم فى غرفتها .. تولين وريم ولين وام فهد يحاولوا يقنعوها وهما يجهزها من السوق إلى صالون


فارس اللي تكفل ..بالبوفيه للعشاء ... وبقية الزينة ...والكراسي


وبسام... اتكلف بالتوصيل وتجهيزات الملكة اللي بتكون ببيت أبوها في الحديقة

طلال ولا هامة ولا كان دى ملكتة على عكس فارس الى مع انة كانت ملكتة بس ماساب شى الة وجهزوا


وجاء يوم الخميس وهو حفلت طلال وسما و وفارس وتولين


وما رضت سما تروح الصالون.. وجاءت الكوافيرة لبيتها وجهزت هى وتولين <<< ما بعرف كتير عن حفلات الى قبل الزواج


كانت صايرة ملاك مكياجها خفيف ويناسب بشرتها


و كانت لابسة فستان بسيط وناعم لونه ازرق حرير


و قدام قصير وعاري شوي اظهر جمال بشرتها وتناسق جسمها <<< راح اوصف تولين لوحدها علشان التركيز


ودخلت عليها أم فهد وقالت لها الحين تنزلي


...ودخلت على المعازيم على صوت الدفوف ...وأغاني ترحيب بالعروس كانت رقيقة وناعمة وجميلة ...وهي تمشي بحياء <<<< ما بعرف اصلا اذا كان فى ولا لا






بعد ما جلست سما جاءت لين


لين بفرح:آلف الف مبروك


سما بحزن: البقية في حياتك


لين طلعت عيونها من مكانها


شهقت لين: أنت استخفيت بلا طولة لسان اية الى بتقولية دة الله لا يهينك


سما بقهره:آنت عارفة ان جدى الى غصبنا ليش تباركين


لين : راح الولد من كيس أهله! .. خابره العروس تكون رقيقة ومستحية أنت...


توها بترد سما ولا تسمع بداخل وهو أبوه وعمها


وإخوانه وخيلنها وسما تنادي أم فهد <<< خوال سما خضروا الحفلة علشان كلام الناس مش علشان عيونها


سما بنرفزه:ما قلت ما أبيه يدخل


أم مرام عصبت عليها:أستحي..و شلون ما يدخل وهو المعرس كويس اصلا انك طولتى واحد زى طلال دة


سما وهي تدعي وتطالع أم مرام: عسى تعرس عليه جنيه و تشيله معها وانتى شنو دخلك حدا طلب منك مساعدة صدق ناس ما تستحى


لين وريم حطوا ايدهم على فمها ويوقفوا دعوة سما قبل ما تكمل طولة لسان على ام مرام



نروح نشوف العروسة التانية عند تولين


جاتلها الكوافيرة وجهزتها وكان فستانها شيك بمعنى الكلمة <<< شوية كدا وهنزل صور الفساتين حق البنات وقصات الشعر لو توفر

وكانت معاها ام بسام وام فهد وخلصوها وجهزوا

ام فهد بباتسامة : الف مبروك يابنتى

ام بسام بباتسامة : انشالله يوم الهنا

تولين بتوتر : تسلموا

ام فهد : سما هتنزل وبعدها هندخلها المجلس مع طلال وانتى بعدها هتنزلى اوكى

تولين بتوتر : لا مابى انزل

ام بسام : والعريس

تولين بتوتر : ينقلع انا مالى

ام فهد : حشالله انتى وسما انهاردة اية جرالكم الولدين راحوا فيها

ام بسام بباتسامة : يالة يابنت بلا هزار


نسيبهم ونروح لمكان تانى





بسام وابو فهد يسلمون على المعازيم..إلي يباركون له بمناسبة ملكته و طلال جلس ولا كأن ملكتها ويفكر وشلون


يتصرف معها جلس جنبه بسام


بسام يبتسم: هذا شكل عريس الليلة


طلال يتنهد : خليها على الله


بسام : ابتسم على الأقل


طلال يستهزء :ابتسمت ارتحت كذا أزين


بسام يضحك :صدقني سما ما في أطيب منها


طلال يتنهد: معي ما في أنحس منها


بسام يبتسم: الله يسعدك


طلال: عقبالك


بسام يضحك :انسى سما ألي تعرفها شوي وتقرب لها وخذ راحتك معها وغمز بعينه


طلال وهو عاقد حواجبه: عشان تجيب اخرتي في يوم ملكتي


بسام يضحك على طلال ..وطلال منقهر من نصيحته


وجاء ابو فهد : قام الحين بتدخل


طلال عصب : مو ضروري ادخل


أبو فهد بنظرة حادة :يللا قوم


ودخل طلال معه أم مرام وعمه


طلال يمشي مانزل رأسه وهو يمشي كأنه رايح للمشنقة ما هو برايح يدخل على عروسه ويوم زفته


بسام بفرحه:ارفع رأسك شوف الحورية



طلال بتشاائم : وش اشوف الساحرة


بسام يضحك :الحمد الله والشكر


بعد ما وصل الكوشة طلال رفع رأسها و تفاجئ

بشكل سما وهو يدري بجمالها بس ما هو بكذا


قرب منها وهي ورجعت لوراء وباسها على رأسها وخدها عناد


طلال بخبث : مبروك


سما بتكبر لفت وجهه عنه من غير ما تعبره


طلال جمد من حركة سما


أم مرام من غير نفس : طلال .طلال .


بسام :يقبص طلال عمتك تناديك


طلال :أي.. نعم ..بغيتي شئ


أم مرام : خذ الطقم والدبل لبس عروسك وبهمس مع انة خسارة فيها


طلال :ها.. طيب


وهو يلبسها العقد ما عرف له


بسام بسخريه : ساعديه شوفيه متوهق


بسام يمزح: أخاف أنك ما تبي تلبسه عروسك


سما بتكبر: أحسن


طلال وهو يناظر بسام بقهر: بيجيك يوم إن شاء الله




بو فهد لما بارك لسما كان حنون وسما كانت تتجاهل أبوها لكن رد سما جمده لما قالتلة لا تعمل نفسك حنون الناس


كلها عارفة انك تكره البنات صح يابو فهد ابو فهد فضل ساكت ومشى



.. الرجال بعد ما باركو حبوا ينسحبوا وطلعوا كلهم ومابقى غير طلال و يكملوا تصوير وحركات ..و بعد ما خلص

التصوير روحوا المجلس

*** ***






جلس طلال وتنهد :يسما أرجو انك تسمعيني و


تفهميني أنا عارف أنك مغصوبة علي


سما جلست في أخر المجلس وهي حاطه رجل على


رجل :عرفت أني ما ابيك ورضيت تملك

طلال بيأس: عرفت وما قدرت أرفض


سما بتهديد: ما فى رجال بينغصب

طلال : بس دة جدى


سما : اجل تحمل الى يجيك


’طلال وهو رافع حواجبه:وأنا مستعد أتحمل ليه ما تبيني


سما بقهر: لأنك مفروض علي حتى ما تركوني


أرفض أو أوافق عليك وش بتسوي


طلال بتكبر: والوضع نفسه مرح يتغير ومرح أطلقك


سما بحده: أنت مش رجل ومـ


طلال بنظرة حادة: ما هو بأنتي اللي تقررين رجل ولا


سما بتوتر : لا تصرخ


طلال طالعها بنظره متفحصه : خايفة


سما بغرور: ما بعد تجيبه أمه ألي سما تخاف منه


انقهر وقف طلال وقرب منها


سما وقفت :خلك في مكانك


وهو قرب حاولت تهرب عند الباب بس هو


أسرع ومسكها من أيدها


سما بنرفزة:اترك أيدي


طلال مسكها من أيدها الثنين و قربها من وجها


سما وهي مرتبكة : ابعد عني أحسن لك


طلال و يتقرب زيادة بمكر : خايفه


سما هي خايفه وما تبي تبين لطلال
:لا .لا
طلال يحس بدقات قلبها تضرب بقوه و سحبها من أيدها وقربها أكثر وهي تحاول تفك منه ورفع وجهها


وهي تضربه فيها : مو طلال ال.......... الى يقرب من وحدة زيك انتى حتى ما تحركى فينى اى ذرة مشاعر ام بالك بقى

بالعربية رغبة واديكى شوفتى انى اقدر اخيلك فى ثانية من بنت لمرة .


سما وغمضت عيونها من المفآجآه


و طلال استغرب من نفسه لجرأته مع سما


وابتسم وهو يتأمل وجهها القريب له


ودزته عنها وبسرعة


سما منحرجه: صدق انك واحد ما تستحي وقليل أدب و


طلال مبتسم : كملي ..أنت زوجتي وحلا لي ولا قول الحقيقة بقى قلة ادب يامدام

سما بصدمة " يعنى انا ما احرك فية ولا مشاعر لية انا مانى وحشة الكل يقولى انى حلوة وبالذات عيونى ولكن يمكن


انا وحشة وانا معرفش وهما اكيد كانوا بيجاملوا ": .............. <<< ما عرفت ترد من هول الصدمة


طلال خرج من المجلس لما لقيها فى الصدمة " اية الى انا قولتة دة حد يقول كدا لمراتة اوف اى مراة بس الله يهديك "

*** ***

عند تولين وفارس


كانوا متفاهمين اخر حاجة بس متخلاش القعدة من احراج فارس لتولين وحياء تولين الى زايد <<< الى يشوفها


مايقولش هى دى الى قالتلة انقلع <<< الله يهدى ابطالنا



بعد ماخلصت الحفلة الكل مشى وبارك ونظفووا البيت تعالوا نشوف ابطالنا اليوم بيفكروا فى اية



عند ابو فهد وام فهد

ام فهد : مالك يابو فهد مفروض تنبسط لان بنتك خلاص هتقعد هنا علطول واتزوجت طلال رجال والنعمة فية

ابو فهد بتنهيدة : قالتى على الزفة انى مالى داعى امثل دور الاب الحنون لان الكل يعرف انى بكرة البنات يابو فهد


ام فهد بتنهيدة على حال زوجها : معلش يابوفهد كلها مسالت وقت وياما قولتلك هيجى يوم وتتحاسب فيه



عند ام مرام

ام مرام تفكر بخطط شريرة علشان ترجع طلال لبنتها او خلينا نكون وضحين ترجع فلوسة ليها



عند مرام


بتفكر فى حل لمشكلتها والى هنعرفها بعدين



عند لين


بتفكر فى الموقف الى حصلها والى برضوا هنعرفة بعدين دة لو انا منستش



عند سما


مصدومة من كلام طلال وعايشة حاله اضطراب بسبب عدم وثوقها فى جمالها



عند طلال



زعلان على الكلام الى جرح فيه سما وقرر انه هيعتزر فى اقرب فرصة الية



عند فارس


بيحمد ربة على انة وفقة مع تولين وبيتمنى ان اختة كمان تلاقى الى يسعدها ولحد دلوق بيفتكر كل كلمة قالها لتولين



عند بسام


فرحان لاخواتة وخصوصا ان فرح اختة ريم قريب وبيفكر فى الملاك الى شافها فى الحفلة وخاف تكون ............ هنعرف بعدين



اول شى ادينى وفيت ونزلت بارات وايد كبير وطويل ثانيا شى لزم تحل الواجب والة فى عقاب

ملحوظة مع انى معرفش انتوا لحظتوا ولا لا بس ماجد بيسافر دوما لهيك ما فى الية دور هلا بس بعيد راح يكون الية


دور وايد كبير

الواجب


1/ اية مشكلت مرام ؟؟


2/ اية الموقف الى حصل لين ؟؟


3/ مين البنت الى شافها بسام ؟؟



4/ تتوقعوا اية الى هيحصل لسما وطلال ؟؟




شفتوا ازاى انا كريمة المهم دلوق عاوزة تفاعل واخبار سارة ان قصتى تعتبر نصها انتهى وانشالله تنال على اعجابكم







وانشالله لو لقيت تفاعل هنزل تانى بارات

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:55 PM

يالة يابنات عاوزة تفاعل

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:56 PM

وانشالله كل ماعجلتوا بالرد كل مانا نزلت البارات

كتبت همى بدمى 09-18-2013 02:58 PM

يالة عاوزة تفاعل

وَتـد 09-18-2013 04:43 PM

البارت في قمة الروعه

وانا انتظر البارت القادم بفارغ الصبر

كتبت همى بدمى 09-18-2013 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره (المشاركة 6627344)
البارت في قمة الروعه

وانا انتظر البارت القادم بفارغ الصبر


ثانكس اختى اليك من زوقك :okiko:

وِحْدَة 09-18-2013 04:51 PM

[size="5"مرحبا عزيزتي كيف حالك اتمنى ان تكوني بخير
اااااااااااااه يا الهي روايتك جمييييلة جدا و عجبتني اتمن تكمليها لانها حللوة
اعجبتني كثيرا لذلك عندما تنزلين بارت جديد اخبريني اوكي
اههه كم اعجبتني الفتاة سما و طلال ايضا لذلك اجعليهم الاكثر بروزا في القصة و لا تنسي ان
تجعلي البارت طويل مثل هذا <<<خخخخ طماعة
يلى حبيبتي انا بنتظر البارت القزدم اوكي
1ربما طردها من المنزل
2لاااا اعلم
3صعب ايضا لا اعلم
4اخخخ ما هذه الاسئلة لا اعلم[/size]

كتبت همى بدمى 09-18-2013 04:53 PM

البارات <<< الى مش عارفة كام


تذكير بسيط بعمر كل الشخصيات


طلال وفارس وبسام /26 سنة وجميعهم ادارة اعمال

سما / 24 سنة وطب

لين / 24 سنة كلية علوم طبعية

مرام / 24 سنة كلية تجارة

ريم / 25 سنة مخلصة كلية هندسة

تولين / 24 سنة معهد موسيقى


ماجد / 28 سنة مستغربين انة لسة عازب بس السفر واخد كل وقتة <<< اتمنى انكم منستهوش


قبل اى شى بعرفك على عمام بسام لية عمين وهما



ابو تركى متوفى

ام تركى متوفية

عنديهم ولد واحد وهو تركى عمرة حوالى 26 بيدرس برة فى امريكا بيدرس درسات عليا مخلص كلية صيدلة وبعد وفاة والديه انتقل للخارج وهو صديق بسام الروح بالروح



عمهم التانى وهو ابو مازن

ابو مازن رجال طيب واخلاقة عالية وميقبلش ابدا بالغلط 54 سنة تقريبا عندة ولد وبنت وبيحب مراتة بشكل كبير

ام مازن امراءة طيبة ومتحبش ابدا ترفض طلب لاولادها وبتحب زوجها


مازن فتى وسيم بمعنى الكلمة فية معنى الجمال العربية والغربى فى بعض عيونه بنى فاتح وشعرة بنى على اشقر وملامحة حادة خطيب ريم بيحبها من الطفولة ومن صغرهم مختارين لبعض 26 سنة درس كلية طب اسنان


لمياء: اخت مازن فتاة فيها من ملامح البراءة والطفولة ما يكفى لدرجة الى يشوفها ميقولش ابدا 22 سنة درست كلية هندسة ديكور ملامحها هادية زى طفل صغير لما تنظر فى عيونها صعب عليك ترفضلها طلب دلوع البيت زى مابيقولوا شعرها اسود لاخر ظهرها هى شوية قصيرة جسمها وسط بشرتها بيضة عندها غمزتين فى خديها الشمال واليمين وعيونها صعب تميز لونهم ما بين الرمادى والازرق سبحان الله <<< ما لقيت اسم احلى من كدا


دى مجرد تعريفات وهلا بنزل بارات

كتبت همى بدمى 09-18-2013 04:53 PM

البارات الخامس تقريبا


أبعرف يا بحر وش اللي بس سويته !
أنا لا عمري جرحت أنسان ولا عمري بكيته !
أبسكت يا بحر وأمشي وأخلي ضيقتي فيني
أبسكت وأبتعد عنك وأدور من يواسيني
تصدق يا بحر إني توقعتك تشيل الهـــــم
ولكني انصدمت أنك غرقت بدمعه من عيني




بعد ملكة الشباب والى هما علشان نفتكر فارس وتولين وسما وطلال


فى صباح يوم جديد علينا وعلى ابطالنا


عند سما بعد ماصحيت واخدت شور ولبست كدا






وقعدت على البلكونة وفى يدها نسكافية تسترجع احداث امس لدرجة انها ماحست بالشخص الى دخل متسحب عليها وقالهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا






لين : بووووووووووووووووووووو


سما بارتجاف : مين مات فى اية <<< بعذرها ولله واحدة سرحانة وجالها القدر المستعجل

سما بعد ماستوعبت الامر ركضت ورا لين ونزلوا تحت وتعالوا ننزل وراها ولين تجرى وسما وراها وينزلوا السلالم ولين تتزحلق عليها وكانها طفلة وسما وراها وهى بتهددها وراهم الجد بيزعق ويقول اهمدوا ولا حياة لمن تنادى وفهد وفيصل شافوهم بيجروا جريوا وراهم <<< اوف انا نفسى قطع وانتوا لسة ولا زى


لحد ما لين اتخبت وراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا طلال


لين : طلال انا فى حمايتك ماتخليها تقرب منى

سما بتاخد نفسها بالعافية من كتر الجرى : ولله لو جية عزرائيل بنفسة ما هينجيكى منى

لين : طلول علشانى متخليش دى المتوحشة تقرب منى

سما بنرفزة : اصغر عيالك هو <<< فضحتى نفسك ياسما <<< كلة منك مش انتى الكاتبة <<< انا مالى اانا قولتلك زلى بالسانك <<< اوف خلينا نكمل

طلال بباتسامة : خلاص ياسما علشان خاطرى المرة دى سامحيها


سما بنرفزة : انا قولت مش هسيبها يعنى مش هسيبها

طلال بباتسامة : انتى عملتى يامقصوفة الرقبة

لين وهى بتستعد تنحاش وببراءة وبخبث : هى كانت سرحانة فيك وبتقول اشتقتلك وانا خضيتها بس <<<وعينكم ماتشوف الة غبار الى عبقب سرعتها


سما بعصبية : كدابة انا مقولتش كدا

طلال بهمس فى ودناها : بقى اشتقتيلى ومتقوليليش


سما بصدمة : كدب باامانة كدب انا مقولتش كدا

طلال بهمس : وحتى لو قولتى عادى ياقلبى احنا فرحنا بعد شهر

سما بصدمة اكبر : شهر

طلال بهمس وهو ناوى عليها : بعرف ياقلبى كتير بس شنو اعمل جدى قال لزم تتجهزيلى

سما وهى لسة مصدومة مشيت وسابتة

طلال " اه ياسما لو تعرفى بس الى فيا "<<< هنا بنشوف اعتراف غير مباشر



عند سما فى الغرفة

دق دق دق

سما : ادخلى يالين

لين بتطل براسها : ادينى الامان الاول

سما بتنهيدة : مش هعملك حاجة تعالى

لين بحزن على حال اختها الى مجابتهاش امها : مالك ياسما

سما : الفرح بعد شهر

لين : بس انتى متجهزتيش لسة

سما بتنهيدة : امر جدك


فترة سكوت

سما بخبث : الة قوليلى اية الى حصل ليلة الحفلة خلى وشك احمررر


لين محمرة الخد : ها محصلش حاجة

سما بخبث : عليا برضوا قولى اعترفى والة قبل ماتكمل



دق دق دق


سما : ادخلوا

ريم وتولين : اخباركم


سما : اهلين اخبارك مين جابكم


تولين : اخوي بسام


سما لاحظت احمرار وش لين : جيتوا فى وقتكم


تولين : فاتنا حاجة قولى قولى


سما بخبث : لين مش راضية تحكى . ......... حالا انقضاض على ريم ويقوولولها اعترفى اعترفى


لين : هعترف هعترف


تولين بهزار : وهكذا اقفل المحضر فى ساعتة وتاريخة وتم القبض على المتهمة واعترفت بجرائم القتل والسرقة والنصب والنهب وانتحال الشخصيات وانتهى <<< لو عندكم اى جرايم تانية قولوها ليها


ريم : احكى وسيبك منهم


سما بتبص لتولين : تولين انا حاسة ان دى اهانة ياختى صح ولا لا

تولين : انتى حاسة لا ياقلبى هى فعلا اهانة

ريم : احكى ياقلبى سيبك منهم

لين بتوتر : اممممممممم بصراحة لما روحت اشوف الاكل جهز ولا لا صدمت فى واحد ............. وساعدنى وادانى وردة جورى


سما : اوصفهولنا يالة بسرعة يمكن نخفف عنك الحكم


لين : اممممممم بصراحة ما بصيت اوى فية شعرة اسود وعيونة بنى فاتح وابيض وعندة غمازة فى خده اليمين


سما : بلا عليكى ما بصيتى فية ناقص تقولى بطاقة الشخصية


لين بتوتر : اصل دى مش اول مرة اشوفة انا خبطت فية من قبل


تذكير بسيط نرجع لورا


وهى بتجرى فى الحديقة وحاطة سماعة الفون فى ودنها وبتجرى وكان منظرها روعة وهى بتجرى وبتغنى اغنية


بتعدى فى حته انا قلبى بيكسر مية حته
وافضل فى مكانى ان شاء لله لسته الصبح بفكر فيك
تقابلنى فى سكه قصادى تفوت ابقى انا على تكه ومش مظبوط حد يقولى اعمل ايه يحكمنى عليه
بتعدى فى حته انا قلبى بيكسر ميه حته وافضل فى مكانى ان شاء لله لسته الصبح بفكر فيك

............: صوتك حلو مشالله عليكى


تولين نطت وقالت : دة اخويا بسام



انا اسفة بجد عارفة انة قصير بس بجد مطرة اقفل وانشالله لينا لقاء تانى واتمنى يكون فى تفاعل



الواجب :


1/ ايه الى معجبكوش فى القصة عامة لحد دلوق ؟؟

2/ ياترى سما بتبادل شعور طلال الخفى ؟؟


بس واتمنى تحلوا الواجب


مع تحياتى

كتبت همى بدمى 09-18-2013 04:54 PM

البارات الخامس


بعد مارجعوا البنات ريم وتولين البيت دار الحوار الاتى


ام بسام : اتاخرتوا لية <<< بسام كان لسة نازل من السلم وهو متشيك ولا كانة رايح يتجوز


بسام : لية هما كانو فين <<< قال كدا وهو بيقبل راس امة


ام بسام : عند سما ولين <<< بسام لدلوق ميعرفش مين الى خبط فيها وقلقان لتكون مرات صحبة


بسام وهو بيقعد على الكنبة : مش كان كل يوم قاطين وجهكم عندها <<< قاطين يعنى علطول عندهم


تولين بخبث : تعرفى ياماما لين اتقدملها عرسان <<< بسام خاف لتكون البنت الى اعجب فيها


ام بسام : ربنا يوفقها


بسام : وانتى ميتى زواجك انتى واختك


ريم بشهقة : قاعدين على قلبك احنا


تولين بباتسامة : معذور ياختى غيران لاننا احنا هنتزوج وهو لسة عانس <<< احلى كلمة


ريم بباتسامة : عندك حق ياختى ياحبيبتى



ام بسام : بسم الله على ابنى


بسام بشهقة : انا عانس ياقليلة الحيا <<< وعينكم ماتشوف الة غبار ريم وتولين


ام بسام بجد : وانت يابسام مش ناوى اخواتك الحمدلله اطمننا عليهم مع رجال النعم فيهم


بسام بباتسامة : قريب ياما قريب اوى <<< طلع على الدرج


ام بسام : مش كنت طالع


بسام : لا غيرت راى .......... بخبث هقعد ماخواتى شوية اصلهم وحشونى


ام بسام : الله يهديكم <<< قامت تكمل طبخ صحيح كل بيت من شخصياتنا عندهم خدامات بس ام بسام تحب هى الى تطبخ



عند ريم وتولين


ريم : تفتكرى اعجب فيها


تولين بباتسامة : مبقاش تولين لو مكنش هو جاى دلو<<< قبل ماتكمل


دق دق دق


تولين بهمس : مش قولتلك <<< وكل واحدة راحت مسكتلها حاجة كانهم مكانوش بيتكلموا ولا هامهم الموضوع


ريم بباتسامة : مين <<< وكانك عارفة اصلا مين <<< ملكيش دعوة <<< وجع ولا كانى كاتبة <<< الواد خيس على الباب


بسام : احم احم انا ممكن ادخل <<< ولا كانة دخل وقفل الباب


تولين : مانت دخلت فعلا ياخويا العزيز


بسام يكتم غيظة : انتى اية الى قعدك مش ليكى غرفة يالة انقلعى ليها


تولين : فيك تقول انك عاوز ريم فى موضوع مافيها داعى كل الحيا دة <<< وهجت من الاوضة مبتتعلمش



بعد فترة من الزمن


ريم : لما تفتكر الى عاوزة ابقى قولى



بسام : امممممم ريم بصراحة عاوز اسالك على حاجة


ريم باهتمام : اسال ياخويا


بسام : اممممممممم بصراحة هو موقف حصل ........................ <<< حكالها موقف الى حصل لية هو ولين



ريم : اعجاب ولا اية



بسام : يعنى يعتبر اعجاب بس انا معرفش مين البنت دى


ريم : دى لين


بسام بحزن : الى انخطبت



ريم بباتسامة : لا دة تولين بتهزر كانت



بسام بباتسامة : ريحتينى وانتى ميتى زواجك لسة محددتوش


ريم بخجل : مازن عاوزة بعد شهر وانا عاوزة بعد 3 شهور




بسام : لية 3 شهور انت مخطوبين من 4 شهور لسة برضوا متعرفتوش على بعض



ريم : مش عارفة بس لية مستعجلين



بسام بخبث : انا مش مستعجل بس مازن بيزن عليا كل مايشوفنى



ريم بخجل : طيب انت رائيك اية



بسام بباتسامة : خلية بعد شهر مع طلال وسما ويبقى فرحتين مع بعض



ريم بخجل : الى تشوفة <<< رن تلفون بسام



بسام : جبنا فى سيرة القط جية ينط كنا افتكرنا مليون ولا حاجة


بسام : الو ياستاذ



مازن بعصبية : فينك انشالله بقالى ساعة مستنيك



بسام بباتسامة : انا غلطان قاعد اقنع فى حرمك علشان ترضى عليك



مازن بهيام : هى جنبك اديهانى اكلمها



بسام بباتسامة : استحى على وجهك تراك بتكلم اخوها




مازن : ومتنساش انها مراتى



بسام : ادينى البشارة الاولى



مازن : ليك الى عاوزة



بسام : زواجك بعد شهر



مازن بفرح : صدق وافقت ياهوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو



بسام بضحكة : اختى جننت الرجال





اسفة بجد عارفة انه قصير بس بجد تعبانة ومش قادرة اكمل وانشالله شوية واحاول اكمل




الواجب




1/ ايه الى معجبكوش فى القصة عامة لحد دلوق ؟

وِحْدَة 09-18-2013 06:38 PM

كملييييي بسرعة

وَتـد 09-18-2013 06:44 PM

البارت حييييييييييل حلو
انتي مبدعه

انتظر البارت القادم

الورده السمراء 09-18-2013 08:18 PM

بسم الله ما شاء الله عليكى صراحه ابدعتى حبيبتى
انا قرأت كتير ومش عارفه قد ايه
بس صراحه ابدعدعتى
صراحه قصته مشوقه جدا
اتمنى انك تكملى بأقرب وقت

وِحْدَة 09-18-2013 08:37 PM

بنتظرك

كتبت همى بدمى 09-19-2013 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اجمل ما يكون (المشاركة 6627748)
كملييييي بسرعة



باذن الله حبيبتى بنزل بعد شوي :okiko:

كتبت همى بدمى 09-19-2013 01:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المظلومه الصغيره (المشاركة 6627775)
البارت حييييييييييل حلو
انتي مبدعه

انتظر البارت القادم


ثانكس اليك اختى من زوقك :dodo:

كتبت همى بدمى 09-19-2013 01:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الورده السمراء (المشاركة 6628231)
بسم الله ما شاء الله عليكى صراحه ابدعتى حبيبتى
انا قرأت كتير ومش عارفه قد ايه
بس صراحه ابدعدعتى
صراحه قصته مشوقه جدا
اتمنى انك تكملى بأقرب وقت



ثانكس اليكم بجد فرحتونى

كتبت همى بدمى 09-19-2013 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اجمل ما يكون (المشاركة 6628330)
بنتظرك

:dodo::dodo::dodo: باذن ما راح تنتظرى كتير :okiko:


الساعة الآن 11:49 PM.

Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.

شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011