الموضوع: مواجهة ام هروب
عرض مشاركة واحدة
  #7  
قديم 03-26-2014, 10:26 AM
 
وهذا البارت علشان خاطر المظلومه الصغيره

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ملحوظة :هذه الرواية من تاليفي ولا احلل نقلها بدون وضع اسمي عليها لان بجد تعبت فيها وشكرا
الـامــ ي ــر

يقول رسول الله (ص) :اشد الناس بلاء الانبياء ثم الصالحون ثم الامثل فالامثل ويقول ايضا : عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له واستشهد بقوله جل وعلى (وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ[2]، وقوله سبحانه: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ[
عندما كنت اسمع منه قصته كنت مذهولا لا بل مصعوفا كيف لذلك الشاب المرح الذي لا يكاد ياخذ شيئا على محمل الجد ان يكون في حياته مثل هذه المواقف لااخفي عنكم شعرت بانني صغير جدا امامه فانا كنت عند اقل مشكله تحدث معي كنت انهار ولكنه كان يضل يمازحني ليحرجني من مشاكلي ولكنني كنت احيانا استهزؤ به واقول له انت لم تجرب المعاناة قلا تتدخل كنت اجرحه كثيرا بسبب لامبالاته بالحياة ولم اكن اعلم ان وراء هذا المرح والمزح الم يهدم من ثقله جبال علمت الان انه ليس كل من يبتسم فهو سعيد فقد يكون خلق قناع الابتسامة حقيقة مرة لانستطيع نحن سماعها فكيف من يحملها في صدره فمن الافضل الا ناخذ الامور بالظاهر لكي لانندم طول عمرنا

البارت الثالث (لا اعلم هل ساتغير حقا ام انـ الواقع شئ اخر
فتحت عينيها بتثاقل شعرت بان راسها يؤلمها كثيرا ولا تستطيع رفعه حاولت ان تتذكر ما حدث لكن لم تستطع او لم ترد ان تتذكر اخذت تجول بعينيها في هذه الغرفه (ماذا؟؟؟ لم لا استطيع الحركه اشعر ان جسدي لا يستجيب لي ومالذي جاء بي هنا وما هذا المكان اشعر بالبرد يسري في جسدي هل انا ؟؟؟لا لا اظن ولكن هل احلم ان كنت احلم لم استيقظ اشعر ان يدي مكبله وجسدي محدر هل هناك احدددددد قالتها بصراخ عل احد يسمعا ولكنها لم تسمع سوى دوي صراخها الذي ملا المكان شعرت بالخوف من الصوت رغم انها تعلم انه ضوتها ولكنها مالبثت ان سمعت صوتا يقترب شيئا فشيئا الى ان ظهر امامها من اللا مكان صدمت حينما راته فانه نسخة
قال لها الصوت :مالك ؟؟؟ خايفه ؟
افاقت من ذهولها وقالت :انتي مين ؟وعايزه ايه ؟وايه اللي جابني هنا ؟وايه المكان ده ؟وو..........
قاطعتها بابتسامه :حيلك حيلك خدي نفسك بس
شعرت بالراحة الشديدة عند رؤية تلك الابتسامه وسكتت لتكمل شبيهتها
:انا ياستي جزء منك انا نصك الثاني انا حقيقتك المخفية انا الجزء الاليم من حياتك انا اللي كل اسرارك بلا استثاء بتخبيها جوايا وبتقفلي عليها علشان محدش يعرفها انا هه تنهدت باسف ثم اكملت :انا سارة الحقيقية انا اللي جاية اقولك خلاص كفايه عليا لحد كدة تعبت منك انتي عايشه حياتك بلا مبالاه وانا اللي بتعذب انتي,,........قاطعتها : بصوت حاد انا انا ايه وانتي ايه انتي قاكرة اني مبسوطه بوضعي متنسيش انتي جزء لا يتجزء مني كل مشاعرك انا بحسها لكن دايما بخفيها خلق قناع البسمه لاني مش عايزة احسس حد بضعفي ومش عايزة اشوف في عين حد نظرة شفقة علينا فمرك جروحنا هتخف لو حكيت لحد ؟ بالعكس هتزيد اضعاف يبقا ايه الاحسن برايك سدقيني كدا احسن لنا بلاش نندم بعدين لم تسمع منها أي رد سوى انها ابتسمت بالم ثم اختفت من امامها وما لبثت الا ان وجدت نفسها ملقاة على سريرها كاتم اسرارها وتذكرت حوار والديها فتسللت دمعة يتيمة الى جفنها وفتحت المجال لقريناتها بالخروج ولكنها تداركم موقفها بسرعه وقامت ودخلت الي الحمام(اكرمكم الله) وغسلت وجهها وتوضات وحرجت لصلاة العشاء واخذت تدعو الله ان يفرج عنها هذا البلاء ثم وقفت ورسمن ابتسامتهها المزيفه المعتادة وخرجت لعائلتها التي كانت مجتمعه
سارة :الله الله متجمعين عند النبي ان شاء الله بس متكونوش بتتفقو على حد ثم فتحت عينيها بذهول مصطنع وبنبرة خوف مضحكة اكملت :لتكونوا بتتفقوا علبا
ضحك الجميع على منظرها المضحك ثم قالت اميرة :يابنتي الناس بتقول سلام عليكم ازيكم عاملين ايه منورين مش يرمي طوب كده وزي ماتيجي
سارة بصتلها بنص عين وقالت : اولا انا كنت في القوضة مش جايه من السفر علشان كل ده ثانيا ازيكو عاملين ايه دي لو مثلا بقالنا كتير مش شايفينكم انما انتو بسم الله ماشاء الله عايشين هنا وبعدين بذمتك انتي قلتي سلام عليكو لما دخلتي
اميرة :والله قلت
سارة :قلتي ايه
اميرة :سلام عليكم
سارة :وعليكم السلام ومسكت ايدها ووقفتها مابدري ياميرو اقعدي اشربي كوباية ميه ساقعه احنا عندنا ميه ساثعه انما ايه عجب
اميرة :يا
سارة :طيب خلاص طالما الموضوع كده بثه بس متقطعيش الزيارات ولااقولك رنات بثه علشان متكلفيش نفسك مشوار بصي رسايل بقه ماشي ولا اقولك انسي ان ليكي قرايب هنا مع السلامة كل ده وهما واقفين بره عالباب وقامت سارة دخله وقفلت الباب بسرعه قبل ماتثور عليها اميرة وفعدت ثضحك لحد ماعيونها دمعت ثم تحولت الضحكة الى بكاء مرير
في الخارج كانت العائله كلها فطسانين ضحك وخاصة اميرة هي واخواتها اللي عينيهم دمعو من الضحك
ستوووووووووووب
نعرف عن اخوات اميرة اللي هما ولاد عمة شاره
الاخ الاكبر :بسام 20سنه بيدرس سياحة وفنادق شاب وسيم نوعا ما لكنه مرح وبيحب المزاح لابعد الحدود يعتبر هو ساره ثنائي لو مسكوا حد يبقا عليه العوض في عقله بس في نقس الوقت متدين وجدع وجاد في وقت الجد مستواه ممتاز في دراسته رغم ان مجموعه مجابلوش كلية كويسه واضطر يدخل خاصه
احمد:هو توئم اميرة بيحب اخته جدا بس هما الاتنين دايما يتناثرو ويتحانقوا وسيم ومتدين بيحب المزاح ولكن مش زي اخوه
نرجع تاني للواقع
احمد :هههههههههههههه والله البت دي رايحة منها خالص
بسام:من خالص دي اللي رايحة منها
احمد : بصله شويه وبعدين انفجر ضحك
نسيبهم في لمتهم ونشوف بطلتنا بتعمل ايه
قاعدة على السرير ضامه رجليها الاتنين وحاطه راسها بينهم وبتفكر بتعمق
خلينا نختلس النظر داخل عقلها لتعلم فيما تفكر
الام : يااما تبقا .....ولد بس برضه ممكن تعيش كده لوج....
لم تكمل كلامها الا وسمعت صوت شئ يرتطم بالارض
دخلو مسرعين الى مصدر الصوت ليصدموا بما راوا
الام:ــــــــــــــــــــــــــ
انا تعبت هكمل بكرة بقا
سؤال
تفتكروا وجهة نظرسارة في انها تخفي المها وما تحكيش لحد صحيحة؟
وياترى ايه الصوت اللي سمعوه ؟
والسلام عليكم





الـامــ ي ــر