عرض مشاركة واحدة
  #1  
قديم 11-29-2008, 02:35 PM
 
تابع حلقات محمد وكريم(اعظم ايام الدهر)

السلام عليكم
كل عام انتم بخير
لم ارى مشاركاتكم بعد
هل تفضلتم واستمعتم الى الشريط؟؟؟
الحلقه (2)
محمد و كريم (2)


محمد: السلام عليكم يا كريم ...ها ايه الاخبار



كريم : وعليكم السلام ..الحمد لله تمام

والله جزاك الله خيرا يا محمد انت متعرفش انا مبسوط ازاى دلوقتى



محمد : طيب خير الحمد لله بس اشمعنا؟


كريم: انا عملت اللى انت قلتلى عليه و ابتديت اول طريق شكر نعمة بلوغ أيام العشر وتبت الى الله عزوجل و استغفرت كثيرااااااااااااااااااااا....ومن ساعتها و انا حاسس بانشراح و سرور غريب!



محمد : ما شاء الله طبعا فالاستغفار أول طريق النجاة
وأيه الأخبار سمعت المحاضره ولا لأ ؟؟


كريم:بصراحه يعني لسه .. بس أكيد هسمعها
طيب مش حتقولى باة باقى خطوات الشكر؟؟



محمد : طيب صلى على رسول الله ... بس أكيد هتسمعها




كريم : اللهم صلى على محمد وآله و صحبه و سلم



محمد : ثانى شىء تفعله فى هذه الايام المباركة كى تشكر الله عزوجل هو أن ............تحج



كريم : أفندم؟؟ أحج إزاى بس دلوقتى ده أنا لا معايا فلوس و لا عندى تأشيرة و لا اى حاجة خالص



محمد : مش مشكلة كل ده


كريم : إزاى مش مشكلة !!!!!!!!!



محمد : يا أخى أنت ممكن تحج وأنت جالس فى بيتك و تاخذ اجر الحجيج كاملا...



كريم : ياااااااااااه طب إزاى؟؟؟؟



محمد : قبل ما اقولك إزاى انت عارف أصلا إيه هو ثواب الحج؟؟



كريم : امممم..... آه أكيد بيغفر الذنوب و كدة يعنى



محمد : دعنى اخبرك بحديث واحد فقط يبين لم مدى عظم اجر الحج وأنت ممكن تاخد الثواب ده و أنت فى بيتك و لكن تحتسب الاجر



قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " فإنك إذا خرجت من بيتك تؤم البيت الحرام لا تضع ناقتك خفا ولا ترفعه إلا كتب الله لك به حسنة ومحا عنك خطيئة وأما ركعتاك بعد الطواف كعتق رقبة من بني إسماعيل عليه السلام وأما طوافك بالصفا والمروة كعتق سبعين رقبة وأما وقوفك عشية عرفة فإن الله يهبط إلى سماء الدنيا فيباهي بكم الملائكة يقول عبادي جاؤوني شعثا من كل فج عميق يرجون جنتي فلو كانت ذنوبكم كعدد الرمل أو كقطر المطر أو كزبد البحر لغفرتها أفيضوا عبادي مغفورا لكم ولمن شفعتم له وأما رميك الجمار فلك بكل حصاة رميتها تكفير كبيرة من الموبقات وأما نحرك فمذخور لك عند ربك وأما حلاقك رأسك فلك بكل شعرة حلقتها حسنة ويمحى عنك بها خطيئة وأما طوافك بالبيت بعد ذلك فإنك تطوف ولا ذنب لك يأتي ملك حتى يضع يديه بين كتفيك فيقول اعمل فيما تستقبل فقد غفر لك ما مضى"[رواه الطبراني وحسنه الألباني]



كريم (مشدوها) : يااااااا الله ايه كل الثواب ده؟؟؟؟!!!!!!!



محمد : ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء



كريم : طب اعمل ايه عشان انال الثواب العظيم ده؟؟



محمد : حج بقلبك



كريم : يعنى إيه ؟!!



محمد : حقولك بس المرة الجاية ان شاء الله



كريم : طيب حتسبنى كدة؟؟؟



محمد : من الآن و حتى نلتقى ليكن شعارك


"اللهم قد حبسنا العذر فلا تحرمنا الأجر"


النبي يقول في الحديث الذي رواه البخاري .. قال:

"إِنَّ أَقْوَاماً بِالْمَدِينَةِ خَلْفَنَا ، مَا سَلَكْنَا شِعْباً وَلاَ وَادِياً إِلاَّ وَهُمْ مَعَنَا فِيهِ ، حَبَسَهُمُ الْعُذْرُ"[صحيح البخاري]

كانوا يريدون الجهاد، لكن لا يملكون الإمكانيات للغزو مع النبي..



فقل "يا رب حبسني العذر، كنت أود الحج لكن أعذرني .. اللهم قد حبسنا العذر فلا تحرمنا الأجر"


هذا أول واجب وأهم واجب.

.

.

.


تابعونااااااااااااااااا

من أجمل ما سمعت

اعظم أيام الدهر
Downloadللتحميل
رد مع اقتباس