عيون العرب - ملتقى العالم العربي

العودة   عيون العرب - ملتقى العالم العربي > عيون الأقسام العامة > حوارات و نقاشات جاده

حوارات و نقاشات جاده القسم يهتم بالمواضيع الحوارية والنقاشات الجادة والمتنوعة

Like Tree13Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 08-16-2019, 06:30 PM
 
ذهبي قًانَوَنَ الُجْذَبّ.


[img3] https://www.arabsharing.com/uploads/155758262605662.gif[/img3]
موضوع مميز ، انرتي تشان
Y a g i m a



الُسِلُامٌ ْعلُيَكِمٌ وَرَحُمٌةِ الُلُُه وَبّرَكِاتُْه
ْعسِى الُكِلُ بٌّخيَرَ


" الُافَكِارَ الُايَجْابّيَةِ اوَ الُسِلُبّيَةِ تْجْلُبّ الُتْجْارَبّ الُايَجْابّيَةِ اوَ الُسِلُبّيَةِ فَيَ حُيَاةِ الُانَسِانَ "
هذا مقصد قانون الجذب
اغلبنا سمع " تْفَائلُوَا بّالٌُخيَرَ تْجْدِوَُه "
وحتى الحديث القدسي " انَا ْعنَدِ ظٌنَ ْعبّدِيَ بّيَ، انَ ظٌنَ بّيَ ٌخيَرَا فَلُُه، وَانَ ظٌنَ بّيَ شِرَا فَلُُه "
وما تنسوش المثل الي يقول " الُيَ يٌَخافَ مٌنَ الُبّْعبّْع يَطِلُْعلُُه "
ملاحظة
ـ حدا يخبرني وش هو البعبع
كح نرجع نتكلم
كل هالاشياء واكثر استند عليها قانون الجذب.
بيتقال انه تفكيرنا بينتج ذبذبات تنتشر في هالكون الفسيح .. الي بدوره يجذب لنا ذبذبات مشابهة للانتجناها.
اي يتنخلق الفرص والاسباب ليصير الشيء الي فكرنا بيه
اهو انا انصدمت من هالقانون .. وتقريبا انا املك طاقة سلبية انعكست في حياتي.
هالشيء ذكرني بالكتب تبع التفكير الايجابي وايقاظ القدرات.
يا ترى تؤمنوا بقانون الجذب?
+
هل هالقانون بيتعارض مع دينا? اقصد إذا الكون هو الي بجذب الاهداف نتاج افكارنا وين دور ربنا هناـ سبحانه وتعالى- مش هو مقدر الاسباب ومغير الاحوال?
بيقولوا ادعي مع قناعة استجابة دعائك .. قانون الجذب بيقول الارادة القوية بتخلي الكون يقيف جنبك ويجيب لك فرص. بس ربنا بستجيبه لانه مجيب دعوة الداعي
ولا وظيفة الكون والرب شيء واحد مع اختلاف المسميات? مدري ..
ساحة لكم لتخبروني بارائكم لاني عايزة اعرف

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

__________________





انسدحوا هون
https://sarahah.top/u/NUteen


التعديل الأخير تم بواسطة Y a g i m a ; 08-17-2019 الساعة 05:45 PM
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 08-17-2019, 12:43 AM
 
برونزي


[img3] https://www.arabsharing.com/uploads/155758262615554.gif[/img3]
Y a g i m a

وعليكم السلام ورحة الله وبركاته

يعني الصّراحة ما بعرف كتير بالعلوم وهيك
هي أورانوس جااي

بس هلّأ من وجهة نظري ربنا "إذا قضى أمرًا فإنّما يقول له كن فيكون"
فالذّبذبات اللي بتحكي عنهاا إذا صح لإنّي مو خبيرة مثل ما حكيتْ
فهي بتكون إشي ربنا خلقه، وربنا المتحكّم بها، قضاء وقدر
يعني ربنا مقدّر كل إشي بتقدير معين، فبتصير منّا بإرادة ربنا

ما بعرف إذا أنا فاهمة صح أو وصّلتلك الفكرة صح، بس بضل نقاش وهااي وجهة نظري
في أماان الله
__________________



🔸ابتَسِم ، مادامَ حُزنُكِ لايهُمُ الآخَرينْ 🌟



التعديل الأخير تم بواسطة Y a g i m a ; 08-17-2019 الساعة 05:47 PM
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 08-17-2019, 01:29 PM
 
ذهبي


[img3] https://www.arabsharing.com/uploads/155758262605662.gif[/img3]

Y a g i m a



السلام عليكم ورحمة الله
كيف حالك نوتيلا
وكيف كنز النوتيلا خاصتك
عساكم بخير

-

الموضوع صراحة صعب يبقي فيه رد
" وماأوتيتم من العلم إلا قليلا "

بس مين فينا مفكرش ولو مرة في الموضوع
أنا دورت فيه قبل كدة ")

وتوصلت إلي نتيجة .. والله أعلم
ربنا لما خلقنا وكتب كل أقدارنا

بس ميزنا عن باقي المخلوقات بنسبة ادراك وعقل
تخلينا نفكر وناخد قرارت .. ودليل ع كدة اننا بندعي والأقدار بتتغير لو ربنا أراد وتقبل

ويمكن الإدراك دا هو اللي بيولد طاقة الجذب
يعني لما نفكر في أفكار وحشة أو ان هيحصل لينا حاجات وحشة
هتلاقي الحاجات دي فعلا حصلت والعكس
بس دا مش معناه ان الاقدار مش حقيقة أو الكلام دا
بالعكس يمكن ربنا مقدر ان تفكيرنا يروح للحاجة دي في الوقت دا

بس ربنا رحيم بنا .. يعني ترك لينا مساحة اننا نفكر وندعي
وفي يوم وليلة كل حاجة ممكن تتغير


أو ممكن يبقي قانون الجذب مالوش وجود غير في عقلنا
بمعني .. ان حاجة تحصل ونفرح ليها لدرجة .. ان ياااه .. دا أ:تر حاجة جميلة في الدنيا
ونقول .. اننا فكرنا في كدة لكن لو جيت عرضت الموضوع ع أمك مثلا تلاقي الموضوع عادي
زي شهادة أو وظيفة أو حاجة بتسعي ليها وحصلت
فدي بتبقي نتيجة للسعي مش قانون جذب غير في دماغنا احنا ..

وكذلك الموضوع لو حاجة وحشة
مش هنسعي أكيد للحاجة السيئة مجرد حديث نفس
انما الفكرة ان النفسية بتبقي سيئة .. وبيظهر ع أفعالنا والأداء
وطبعا كون المود سئ أي حاجة هتحصل .. هتظهر انها كارثة وهي ممكن تتاخد ببساطة
ونتيجة للتقصير في الأداء .. بردك هيظهر اللوم .. انسحاب الأفراد والأصدقاء ")

هو الموضوع صعب وبحت
وصعب أوي يكون فيه رد .. وأهي كلها تكهنات أو آارء

ودا رأي المتواضع بعد بحث طويل .. يارب يكون واضح

أستودعتك الله نوتيلا
في أمان الله




__________________
سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك




التعديل الأخير تم بواسطة Y a g i m a ; 08-17-2019 الساعة 05:50 PM
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 08-17-2019, 04:04 PM
 
فاطمة فهمت مقصدك بس التفكير وحده بعيدا عن السعي - طبعا لو اخدنا وجود هالقانون فعلا - بنلاقي انه فعلا بتصير اشياء وفرص عجيبة !
هالشيء مثلا بسبب العقل الباطن في الانسان الي ما يعرفش الصح والخطا السيء والجيد الخير والشر هو مهمتوا بس العمل على الي فكرنا فيه .
واللكون الي بالاضافة لشغل العقل الباطن بيجذب او مدري ايه الاسباب والفرص لتفكيرنا ؟
بلاحظ انه اغلب اصحاب الحظوظ الجيدة والعيشة الهنية هم من النوعية المتفائلة فيا ترى هالشيء بسبب الجذب ؟
اهو كمان سمعت عن مقدرتنا لجذب فرص العمل .. الزوج.. وحتى تغير الشكل الخارجي مثلا لون العيون والبشرة وفقدان الوزن !
__________________





انسدحوا هون
https://sarahah.top/u/NUteen

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 08-17-2019, 04:09 PM
 
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة |تيتوس| مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحة الله وبركاته

يعني الصّراحة ما بعرف كتير بالعلوم وهيك
هي أورانوس جااي

بس هلّأ من وجهة نظري ربنا "إذا قضى أمرًا فإنّما يقول له كن فيكون"
فالذّبذبات اللي بتحكي عنهاا إذا صح لإنّي مو خبيرة مثل ما حكيتْ
فهي بتكون إشي ربنا خلقه، وربنا المتحكّم بها، قضاء وقدر
يعني ربنا مقدّر كل إشي بتقدير معين، فبتصير منّا بإرادة ربنا

ما بعرف إذا أنا فاهمة صح أو وصّلتلك الفكرة صح، بس بضل نقاش وهااي وجهة نظري
في أماان الله
تقصدي الجانب الديني ؟
كنت افكر في هالشيء ..، وانه من وراء كل الاحاديث والايات الي بتدعي للدعاء بثقة وتفاؤل هالشيء بسبب هالقانون وانه ربنا بستجيب بقوة تفاؤل الانسان وثقته والي تم اثباته انه الذبذبات بتكون اقوى .
ﻻ تقلقي، قولي رأيك وفكرك وانا بركز معاك
__________________





انسدحوا هون
https://sarahah.top/u/NUteen

رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 11:24 PM.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.

شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011