عيون العرب - ملتقى العالم العربي

عيون العرب - ملتقى العالم العربي (https://www.3rbseyes.com/)
-   قصص قصيرة (https://www.3rbseyes.com/forum156/)
-   -   قطار الساعة السادسة (https://www.3rbseyes.com/t581081.html)

ســـراب 04-02-2019 03:11 PM


نبدأ بالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وكيف حالك؟
وأتمنى أن تكون بخير يا اخي العزيز
وكل المقدمه والهري الفاضي ده
بص بقي يا ابني انت مسدس3
انت لازم تبطل تكتب عشان انا عايزه اكل عيش واكتب
ولو انت استمريت في الكتابه محدش هيقرالي حاجه
بجد أبدعت بالرغم من أن القصه قصيره جدا جدا جدا مفيهاش أحداث كثير
بس فيها دروس مستفاده كتير
عجبني وصفك جداً جداً
بس في سؤال
يعني إيه تاجر سعاده دي ؟
ذي صاحب وصاحبه السعاده كده يب1
وايه علاقة السؤالين بإن الأب رفض ان ابنه يتجوز البنت ؟
فقيره مثلاً يب1
كان المفروض توضح شويه بس ده منقصش من القصه حاجه علي العموم هختم وهقول كلام هري كثير مفيش فايده منه
بس المهم لما تكتب حاجه ثاني أكون اول حد يعرف
يلا سلام

الحالم الفضي 04-02-2019 05:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ســـراب (المشاركة 9092922)

نبدأ بالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وكيف حالك؟
وأتمنى أن تكون بخير يا اخي العزيز
وكل المقدمه والهري الفاضي ده
بص بقي يا ابني انت مسدس3
انت لازم تبطل تكتب عشان انا عايزه اكل عيش واكتب
ولو انت استمريت في الكتابه محدش هيقرالي حاجه
بجد أبدعت بالرغم من أن القصه قصيره جدا جدا جدا مفيهاش أحداث كثير
بس فيها دروس مستفاده كتير
عجبني وصفك جداً جداً
بس في سؤال
يعني إيه تاجر سعاده دي ؟
ذي صاحب وصاحبه السعاده كده يب1
وايه علاقة السؤالين بإن الأب رفض ان ابنه يتجوز البنت ؟
فقيره مثلاً يب1
كان المفروض توضح شويه بس ده منقصش من القصه حاجه علي العموم هختم وهقول كلام هري كثير مفيش فايده منه
بس المهم لما تكتب حاجه ثاني أكون اول حد يعرف
يلا سلام


ههههههههه ممنون جدا لكلامك ورائيك والله سراب
حقيقي بالعكس قلمك له رونق خاص بيطوف بينا لاعالى الخيال
علاقة السؤالين ان ثري المدينة كان غرضة اجابة على استفهامات بتدور
في ذهنه وبالتاكيد من المغزى كان يعاني من غرور واضطرابات نفسية
بساطة ونظرى جوميز للحياة قدرت انها تغيرها وتكون نقطة تحول في
حياة اليسون..

الحالم الفضي 06-27-2019 05:32 PM

شكرا لمروركم 💕

Nor*! 12-19-2019 10:47 PM

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

دخلت بسبب فضولي الذي اثاره عنوان قصتكي..
عجيب كيف ان العناوين هي التي تحدد اي قصة تختار لتقرأ..مع انني اعيش على قاعدة "لا تحكم على الكتاب من عنوانه" الا انه لا يمكن ان تطبق هذه القاعدة على عناوين محددة..خاصة و ان كانت فريدة و مختلفة عن المعهود
يب..لقد كانت الخاتمة مدهشة بحق..تخيلوا معي ان الرجل الثري لم يلتقي ب"جوميز" حاصد التذاكر البشوش ذاك..لكان الآن قد دُهس ابنه تحت قطار هو ضمن ركابه..كأنه قتله بنفسه😔
هنالك عبرة "دافئة" هنا ان جاز لي التعبير...ان تعطي ابتسامة صادقة من داخل قلبك ستبتد بها غيوم كآبة عن شخص نظر لها لتجعله يبصر ببصيرته لا بعينيه المجردتين..
قد تنقد مستقبل اشخاص عدة بدءا من الذي ابتسمت في وجهه تسلسلا بكل من يلتقيهم.
ليت كل الناس يملكون قلبك عم جوميز..ليتني اتمكن من رؤية ابتسامتك تلك كل يوم..كل صباح😊

رزقنا الله تعالى بابتسامة شخص كل يوم...
صدق الحبيب المصطفى صلى الله عليه و سلم حينما قال (الإبتسامة في وجه أخيك صدقة) صدقة تأخذ عنها اجرا..لانك ستتسبب بتعديل مزاجه بسعادته..فيبصر ابعد من مجرد انفه..
و لتكتمل اللوحة الفنية بابداعية...لا تطمع فيما لا تملك ثمنه!
أجل ..فما هو ليس لك يعييك..

سرد موفق..كلمات جميلة..و عبرة لا تقدر ابدا...😊😊😊
تقبلي مروري البسيييييط
سلام الله عليكم
سبحان الله و بحمده...سبحان الله العظيم

أميرة بأخلاقي. 12-24-2019 04:05 AM

موضوع حلو
تسلم ايدك


الساعة الآن 07:31 PM.

Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.

شات الشلة
Powered by: vBulletin Copyright ©2000 - 2006, Jelsoft Enterprises Ltd.
جميع الحقوق محفوظة لعيون العرب
2003 - 2011